Tantárgy adatlapja
A francianyelvű belga irodalom az ország létrejötte óta eltelt nem egészen két évszázad alatt számos identitásproblémával küzd, hiszen az „anyaország”, Franciaország éltető-fojtogató közelsége éppúgy színezi, mint a flamand nyelvű közösséggel való, egy hazán belüli együttélés kulturális és köznapi problémái. Ezekre, és a létező legáltalánosabb emberi kérdésekre keresi a választ a szimbolista nemzedék Materelinck, Verhaeren, Rodenbach, etc.), illetve későbbi és kortárs prózaírók és költők (Marie Gevers, Paul Willems, Maurice Careme, Liliane Wouters, Jean-Luc Outers, Francis Dannemark, Guy Goffette). A kurzus a különösen izgalmas identitáskérdések mellett emberi alapdilemmákra és írói stratégiákra is fókuszál. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
DE DECKER Jacques, La brosse a relire, Brüsszel, Luce Wilkin, 1999, ISBN 2882531338 SOJCHER Jacques (Szerk.), Belgique, toujours grande et belle, Brüsszel, Université de Bruxelles, 1980, ISBN 2870277326 WOUTERS Liliane-NAMUR Yves (Szerk.) Poetes d’aujourd’hui: un panorama de la poésie francophone de Belgique,
style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Châtelineau-Montréal, Taillis Prés-Noroît, 2007, ISBN 2874500208 DANNEMARK Francis, Mémoires d’un ange maladroit, Brüsszel, Labor, 1993, ISBN 2804008525 MALINCONI Nicole, Hôpital silence, Brüsszel, Labor, 1996, ISBN 2804011313 GEVERS Marie, Madame Orpha ou la Sérénade de mai, Brüsszel, Labor, 1992, ISBN 2804007677 GUNZIG, Thomas, Il y avait quelque chose dans le noir qu’on n’avait pas vu, Páruzs, Julliard, 1997, ISBN 2260014372 OUTERS Jean-Luc, L’Ordre du jour, Brüsszel, Labor, 1996, ISBN 2-7427-0996-7 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó és alapos ismeretekkel rendelkezik a francia és az európai, valamint az Európán kívüli frankofón irodalom és kultúra fő területeiről, a francia nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseiről és magyarázatához szükséges kutatási módszerekről, azokról az új nyelvészeti, irodalmi és kultúrával kapcsolatos kutatási irányzatokról, amelyek szükségesek lehetnek egy jövendő kutatási stratégia kialakítása vagy kutatási együttműködés szempontjából. b) képességei Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek történeti elemzésére, az egymásra épülő világképek megformálódásának kritikai értelmezésére. Képes francia nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti magas szinten való bemutatására. c) attitűdje Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a francia nyelv és kultúra iránt. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére. |