Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kommunikáció, média, nyelv
Tárgy kódja: BMNGE07200M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: német
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Varga Éva Ilona
Tárgyleírás:

A tanegység oktatásának célja, hogy a hallgatók a megismerkedjenek a kommunikáció- és médiaelméleti alapfogalmakkal, átlássák a modern média szerepét az írásbeli és szóbeli kommunikáció formálásában. Az elméleti háttér tisztázása után a hallgatók nyelvészeti megközelítésben ismerkednek meg kommunikáció, a médianyelv általános jellemzőivel, valamint a német médianyelv sajátságaival, ill. változásával.

Súlyponti témakörök közé tartoznak, a médiafogalom vizsgálata kommunikációelméleti és nyelvtudományi nézőpontból, kommunikációelmélet és a szövegnyelvészet vonatkozó alapfogalmainak bemutatás, az egyes médiumok specifikus kommunikációsrendszerei, különböző nyelvváltozatok feltűnése, a nyomtatott és elektronikus médiumok szerepe, különös tekintettel az internetes nyelvhasználatra, az „új médiumok” szerepére.

A kurzus tematikája külön figyelmet szentel az egyes médiumok által indukált nyelvi változások fő irányainak, feltérképezi ezek mozgatórugóit és a változások irányát.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Burger, Harald, Luginbühl, Martin: Mediensprache. Eine Einführung in Sprache und Kommunikationsformen der Massenmedien, Berlin, de Gruyter, 2014, ISBN 978-3110285918

Beck, Klaus: Kommunikationswissenschaft. 4. Aufl., UVK, München, Konstanz, 2015, ISBN 978-3825243708

Brinker, Klaus. et.al.: Linguistische Textanalyse. 8.Aufl., Berlin, Schmidt, 2014, ISBN  978-3503155316

Stöckl, Hartmut: Die Sprache im Bild – Das Bild in der Sprache. Zur Verknüpfung von Sprache und Bild im massenmedialen Text. Konzepte – Theorien – Analysemethoden, Berlin, De Gruyter, New York, 2004, ISBN 978-3110180275

Ajánlott irodalom:

Reus, Gunter: Sprache in den Medien, Wiesbaden, Springer, 2020, ISBN 978-3658008604

Perrin, Daniel: Medienlinguistik. Konstanz, UTB Verlag, 2015, ISBN 978-3825243623

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Érti és átlátja a német nyelvészeti, irodalmi és kultúratudományi jelenségek összetett vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait a média nyelvének vizsgálatakor.

Alaposan és átfogóan ismeri a média nyelvezetének jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait, kontextusát.

b) képességei

Képes a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken, mint a médianyelv az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére.

Eredeti látás- és gondolkodásmód birtokában képes a nyelvi,

irodalmi és kulturális jelenségekről szerzett tudás gyakorlati alkalmazására.

c) attitűdje

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.

d) autonómiája és felelőssége

Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani, az aktuális média és médianyelv ismerete által.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

német nyelv, irodalom és kultúra BMNB-XGE mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
nemzetközi program BNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe