Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Konfliktuskezelő tréning
Tárgy kódja: BT-PSZ-3250
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

A kurzus célja:

A képzés hallgatói védett környezetben a tapasztalati tanulás lehetőségét kihasználva fejlesszék készségeiket a konfliktushelyzetek azonosítása, megoldása során. Váljanak képessé az asszertív kommunikáció alkalmazására a problémamegoldás során, tudjanak érdekeket érvényesíteni és képviselni a tárgyalás folyamatában. Ismerjék meg a mediáció folyamatát, módszereit, váljanak képessé a minősítés nélküli visszajelzés adására. Szerezzenek tapasztalatot az álláspontokból az érdekek megfogalmazására, a követelésekből alternatív megoldások javasolására.

Főbb tematikai csomópontok:

Konstruktív és destruktív konfliktusok a szervezetben.

  1. A hátrányos helyzet, a kiszolgáltatottság probléma megoldási lehetőségei. Hatékony és nem hatékony megküzdési mechanizmusok.
  2. Csoportközi konfliktusok megoldásának lehetőségei a szervezeten belül. Egyéni érdek, csoportérdek, szervezeti érdek.
  3. A m

    ediáció lépései, technikái. A mediátor személyes kompetenciái, a leírónyelv használata, átfogalmazások, involválódás elkerülése.

  4. Az önérvényesítés gyakorlása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Barcy Magdolna – Szamos Erzsébet (2002). „Mediare necesse est” a mediáció technikái és társadalmi alkalmazása. Animula, Budapest. 1-106 p. ISBN: 963 9410 26 8

-        Freddie Strasser- Paul Randolph (

2008). Mediáció – A konfliktus megoldás lélektani aspektusai.  Nyitott Könyvműhely, Budapest. 19-115 p. ISBN: 9789639725478

-        Dr. Szekszárdi Júlia (2002). Konfliktusok pedagógiája. Veszprémi Egyetemi Kiadó, Veszprém 35-44p., 79-97.p,153-167.p. ISBN: 9639220841

Ajánlott irodalom:

-        Barcy Magdolna (2001). Mediáció az iskolában a kisebbségekkel folytatott munkában in Romonológia a felsőoktatásban és a kutatásban Gipsy Studies- Cigánytanulmányok 5. Pécs

-        Glenn Parker, Robert Hoffmann (2011) A tökéletes megbeszélés - 33 módszer, hogyan legyünk hatékonyak és eredményesek. HVG Könyvek kiadó, Budapest. ISBN: 9789633040522

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri hatékony kommunikáció alapelemeit.

-        Ismeri saját kommunikációjának erősségeit és fejlesztendő területeit.

-        Ismeri a konfliktusok típusait, jellemző lefolyását, az egyes konfliktus megoldási módok előnyeit és hátrányait.

-        Ismeri a mediáció technikájának alapelemeit és alkalmazásának feltételrendszerét.

-        Ismeri az érdekütközések különféle típusait és azok megoldásának lehetséges megközelítésmódjait.

b) képességei

-        Hatékony kommunikációs megközelítéseket képes alkalmazni érdekérvényesítő és probléma megoldást kívánó helyzetekben

-        Felismeri a konfliktushelyzethez optimálisan illeszkedő megoldási módot

-       

yle="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">Felismeri, mikor érdemes mediációs megoldást választani egy konfliktus helyzetben

-        Képes minősítés nélkül visszajelzést adni.

c) attitűdje

-  Konstruktívan áll konfliktuskezelést igénylő helyzetekhez

-  Személyközi feszültségek esetén a másik hibáztatása helyett közösen elfogadható megoldásokra helyezi a hangsúlyt, saját szerepvitelének megváltoztatásával reagál

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe