Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A képzés hallgatói védett környezetben a
tapasztalati tanulás lehetőségét kihasználva fejlesszék készségeiket a
konfliktushelyzetek azonosítása, megoldása során. Váljanak képessé az
asszertív kommunikáció alkalmazására a problémamegoldás során, tudjanak érdekeket
érvényesíteni és képviselni a tárgyalás folyamatában. Ismerjék meg a mediáció
folyamatát, módszereit, váljanak képessé a minősítés nélküli visszajelzés
adására. Szerezzenek tapasztalatot az álláspontokból az érdekek
megfogalmazására, a követelésekből alternatív megoldások javasolására. Főbb
tematikai csomópontok: Konstruktív és destruktív
konfliktusok a szervezetben.
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Barcy
Magdolna – Szamos Erzsébet (2002). „Mediare necesse est” a mediáció technikái
és társadalmi alkalmazása. Animula, Budapest. 1-106 p. ISBN: 963 9410 26 8 - Freddie Strasser- Paul Randolph ( 2008). Mediáció – A konfliktus megoldás lélektani
aspektusai. Nyitott Könyvműhely,
Budapest. 19-115 p. ISBN: 9789639725478 -
Dr.
Szekszárdi Júlia (2002). Konfliktusok pedagógiája. Veszprémi Egyetemi Kiadó,
Veszprém 35-44p., 79-97.p,153-167.p. ISBN:
9639220841 Ajánlott irodalom: -
Barcy
Magdolna (2001). Mediáció az iskolában a kisebbségekkel folytatott munkában
in Romonológia a felsőoktatásban és a kutatásban Gipsy Studies-
Cigánytanulmányok 5. Pécs -
Glenn Parker, Robert Hoffmann (2011) A tökéletes megbeszélés - 33
módszer, hogyan legyünk hatékonyak és eredményesek. HVG Könyvek kiadó, Budapest. ISBN: 9789633040522 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri
hatékony kommunikáció alapelemeit. -
Ismeri
saját kommunikációjának erősségeit és fejlesztendő területeit. -
Ismeri a
konfliktusok típusait, jellemző lefolyását, az egyes konfliktus megoldási
módok előnyeit és hátrányait. -
Ismeri a
mediáció technikájának alapelemeit és alkalmazásának feltételrendszerét. -
Ismeri az
érdekütközések különféle típusait és azok megoldásának lehetséges
megközelítésmódjait. b) képességei -
Hatékony
kommunikációs megközelítéseket képes alkalmazni érdekérvényesítő és probléma
megoldást kívánó helyzetekben -
Felismeri
a konfliktushelyzethez optimálisan illeszkedő megoldási módot -
yle="font-family:"Times New Roman",serif;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">Felismeri,
mikor érdemes mediációs megoldást választani egy konfliktus helyzetben -
Képes
minősítés nélkül visszajelzést adni. c) attitűdje -
Konstruktívan
áll konfliktuskezelést igénylő helyzetekhez -
Személyközi
feszültségek esetén a másik hibáztatása helyett közösen elfogadható
megoldásokra helyezi a hangsúlyt, saját szerepvitelének megváltoztatásával
reagál |