Tantárgy adatlapja
Az előadás célja a hallgatók megismertetése a tudományos munkában nélkülözhetetlen klasszikus és új digitális módszerekkel: tudományos szakkönyvtárakkal, archívumokkal, digitális adatbázisokkal, elektronikus könyvtárakkal, digitálisan hozzáférhető periodikákkal. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Richter, Katrin, Ritz, Frank Simon, Hilfsmittel und Methoden der Recherche. In: Anz, Thomas, Handbuch der Literaturwissenschaft. Bd. 3. Institutionen und Praxisfelder. Stuttgart, Metzler 2013, p. 319- 330. ISBN 978-3-476-02154-0 Niedermair, Klaus: Recherchieren und dokumentieren. Der richtige Umgang mit Literatur im Studium. Köln / Weimar / Wien, Böhlau, 2010. ISBN 978-3-8252-3356-3 Ajánlott irodalom: Gantert, Klaus, Erfolgreich recherchieren – Linguistik. Berlin-Boston, de Gruyter 2013, ISBN 978-3-110-29900-7 Literaturwissenschaft als Institution in der Gegenwart. In: Anz, Thomas, Handbuch der Literaturwissenschaft. Bd. 3. Institutionen und Praxisfelder. Stuttgart: Metzler 2013, p. 191-238, ISBN 978-3-476-02154-0 Sesink, Werner: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten inklusive E-Learning, Web-Rercherche, digitale Präsentation u. a. München, Oldenbourg, 2012. ISBN 978-3-486-71330-5 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó ismeretekkel rendelkezik a német nyelvészetre, a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról. Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket. b) képességei Képes ismeretei tudományos fórumokon való megjelenítésére, a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenység kifejtésére és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására. Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére. Eredeti látás- és gondolkodásmód birtokában képes a nyelvi, irodalmi és kulturális jelenségekről szerzett tudás gyakorlati alkalmazására. c) attitűdje Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg. Folyamatosan követi és alkotó módon felhasználja a szakterület legújabb kutatási eredményeit. d) autonómiája és felelőssége Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért. |