Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Modern szláv kultúrák
Tárgy kódja: BMNSV00200M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Vörös István
Tárgyleírás:

A tárgy az alapképzés megszerzett tudásra épít („A lengyel kultúra”, „Az orosz kultúra”), elsősorban a mai szláv kultúratudomány számára aktuális kulturális konceptusokat, kortárs kulturális jelenségeket, diskurzusokat és kulturális gyakorlatokat vizsgálja, bemutatva azok történeti mélységét és forrásait is. Érintjük az egyes szláv nemzeti-kulturális paradigmák mibenlétét, változásait, kitérünk az identitásképző legendákra, archetípusokra, hagyományokra, a kultúra szimbolikus objektivációira, különös tekintettel az epikus mintázatokra. Tárgyaljuk a regionális és etnikai kultúrákat, az emlékezetpolitikát, az örökségalkotás eltérő módjait, az identitásképzés kulturális és szellemi konstrukcióit. Bemutatjuk a keleti és a nyugati hatások keveredését pl. a Tengerköz kultúrájában, ahol a III. Róma birodalmi mítosza ütközött a lengyel-litván Jagelló-mítosszal, inspirálva a kultúra különböző területeit az irodalomtól és a képzőművészettől kezdve egészen a világzenéig. Kitérünk a közép- és kelet-európai haszidizmusra. A hallgatók továbbá megismerkedhetnek a nyugati és a keleti szláv kultúrák közti kommunikációt nehezítő civilizációs és politikai ellentétekkel, valamint a hamis egységet kreáló pánszláv ideológiákkal.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Martin C. Putna: Képek az orosz vallásosság kultúrtörténetéből, Pozsony, Kalligram, 2017. ISBN 9788081019586

    Kocsis Adrienn, Pálfalvi Lajos (szerk.): Távolodhatunk-e a birodalomtól? Posztkolonializmus a lengyel irodalomtudományban. Budapest, Rézbong Kiadó, 2018. ISBN 9786155475368

    Tomas Venclova, Litvánok és… Válogatott esszék, Budapest, Európa, 2005. ISBN 9630774607

    Jurij Lotman, Kultúra és robbanás, Ford. Szűcs Teri. Budapest, Pannonica Kiadó, 2001, ISBN 963 9252 34 4

    A megváltó Oroszország. Válogatás a szlavofil gondolkodók írásaiból. 1839-1861. Vál. és szerk. Kis Ilona. Budapest, Századvég Kiadó, 1992. ISBN 9637911340

    Mariusz Szczygiel, Gottland, Budapest, Európa, 2009. ISBN 9789630784788

Ajánlott irodalom:

    Az orosz kultúra Nyugat és Kelet közt. Szöveggyűjtemény. Összeáll. Bagi Ibolya, Szőke Katalin. Szeged, 2006. ISBN 963970474 1 http://mek.oszk.hu/05500/05541/05541.pdf

    ???????, ??????, ????? ? ????????. ?????????? ??????? ??????????. ?., ?????? ?????, 2006. ISBN 5060052206

    Ewa Thompson: A birodalom trubadúrjai. Az orosz irodalom és a kolonializmus. Ford. Kovács Lajos és Pálfalvi Lajos. Örökség, Budapest, 2015. 9786158015639

    Wladislaw Panas: A ragyogás könyve. A kabala Schulz prózájában, Typotex, 2019. ISBN 9789634930464

    Nemzeti és regionális identitás Közép-Európában. Szerk. Ábrahám Barna, Gereben Ferenc, Stekovics Rita, PPKE, Piliscsaba, 2003. ISBN 9639296724

    B. G. Rosenthal (szerk.): Az okkult az orosz és a szovjet kultúrában. Ford. Soproni András és társai Európa, 2004. ISBN 9789630775731

    Alekszandr Etkind: A lehetetlen Erosza, Budapest, 1999.  ISBN 9630763230

    ????? ???????, ????????? ????? ? ????????, ?????????, ????. ???? ??????. ???, 2021. ISBN 9785444815328

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség

stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait.

    Megismeri a nyugati és a keleti szláv kultúrák közti legfőbb különbségeket és a kölcsönhatás módjait.

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

b) képességei

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére.

    A megszerzett ismeretekhez kritikusan viszonyul, képes új összefüggések feltárására.

    Mivel tudja, mi nehezíti a nyugati és a keleti szláv kultúrák közti kommunikációt, maga is részt tud venni a Közép- és Kelet-Európa közt folyó párbeszédben.

c) attitűdje

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    A szlavisztika speciális helyzete miatt folyamatosan tanulmányozza az összes szláv kultúrát, a szláv-magyar kulturális kapcsolatokat, ez irányú ismereteit folyamatosan bővíti.

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére.

    Érzékeli a nyugat és keleti szláv kultúrák közti törésvonalat, de fogékony a mélyebb rétegekben található közös vonások iránt, tisztában van azzal, hogy a történelemben újra meg újra megkísérlik az egyházszakadás előtti egység helyreállítását, megérti, miért nem jártak sikerrel az eddigi kísérletek.

d) autonómiája és felelőssége

    Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni.

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szlavisztika BMNB-XSLA mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe