Tantárgy adatlapja
A tárgy az alapképzés megszerzett tudásra épít („A lengyel kultúra”, „Az orosz kultúra”), elsősorban a mai szláv kultúratudomány számára aktuális kulturális konceptusokat, kortárs kulturális jelenségeket, diskurzusokat és kulturális gyakorlatokat vizsgálja, bemutatva azok történeti mélységét és forrásait is. Érintjük az egyes szláv nemzeti-kulturális paradigmák mibenlétét, változásait, kitérünk az identitásképző legendákra, archetípusokra, hagyományokra, a kultúra szimbolikus objektivációira, különös tekintettel az epikus mintázatokra. Tárgyaljuk a regionális és etnikai kultúrákat, az emlékezetpolitikát, az örökségalkotás eltérő módjait, az identitásképzés kulturális és szellemi konstrukcióit. Bemutatjuk a keleti és a nyugati hatások keveredését pl. a Tengerköz kultúrájában, ahol a III. Róma birodalmi mítosza ütközött a lengyel-litván Jagelló-mítosszal, inspirálva a kultúra különböző területeit az irodalomtól és a képzőművészettől kezdve egészen a világzenéig. Kitérünk a közép- és kelet-európai haszidizmusra. A hallgatók továbbá megismerkedhetnek a nyugati és a keleti szláv kultúrák közti kommunikációt nehezítő civilizációs és politikai ellentétekkel, valamint a hamis egységet kreáló pánszláv ideológiákkal. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: − Martin C. Putna: Képek az orosz vallásosság kultúrtörténetéből, Pozsony, Kalligram, 2017. ISBN 9788081019586 − Kocsis Adrienn, Pálfalvi Lajos (szerk.): Távolodhatunk-e a birodalomtól? Posztkolonializmus a lengyel irodalomtudományban. Budapest, Rézbong Kiadó, 2018. ISBN 9786155475368 − Tomas Venclova, Litvánok és… Válogatott esszék, Budapest, Európa, 2005. ISBN 9630774607 − Jurij Lotman, Kultúra és robbanás, Ford. Szűcs Teri. Budapest, Pannonica Kiadó, 2001, ISBN 963 9252 34 4 − A megváltó Oroszország. Válogatás a szlavofil gondolkodók írásaiból. 1839-1861. Vál. és szerk. Kis Ilona. Budapest, Századvég Kiadó, 1992. ISBN 9637911340 − Mariusz Szczygiel, Gottland, Budapest, Európa, 2009. ISBN 9789630784788 Ajánlott irodalom: − Az orosz kultúra Nyugat és Kelet közt. Szöveggyűjtemény. Összeáll. Bagi Ibolya, Szőke Katalin. Szeged, 2006. ISBN 963970474 1 http://mek.oszk.hu/05500/05541/05541.pdf − ???????, ??????, ????? ? ????????. ?????????? ??????? ??????????. ?., ?????? ?????, 2006. ISBN 5060052206 − Ewa Thompson: A birodalom trubadúrjai. Az orosz irodalom és a kolonializmus. Ford. Kovács Lajos és Pálfalvi Lajos. Örökség, Budapest, 2015. 9786158015639 − Wladislaw Panas: A ragyogás könyve. A kabala Schulz prózájában, Typotex, 2019. ISBN 9789634930464 − Nemzeti és regionális identitás Közép-Európában. Szerk. Ábrahám Barna, Gereben Ferenc, Stekovics Rita, PPKE, Piliscsaba, 2003. ISBN 9639296724 − B. G. Rosenthal (szerk.): Az okkult az orosz és a szovjet kultúrában. Ford. Soproni András és társai Európa, 2004. ISBN 9789630775731 − Alekszandr Etkind: A lehetetlen Erosza, Budapest, 1999. ISBN 9630763230 − ????? ???????, ????????? ????? ? ????????, ?????????, ????. ???? ??????. ???, 2021. ISBN 9785444815328 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével. − Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. − Megismeri a nyugati és a keleti szláv kultúrák közti legfőbb különbségeket és a kölcsönhatás módjait. − A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban. b) képességei − A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére. − Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat. − Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére. − A megszerzett ismeretekhez kritikusan viszonyul, képes új összefüggések feltárására. − Mivel tudja, mi nehezíti a nyugati és a keleti szláv kultúrák közti kommunikációt, maga is részt tud venni a Közép- és Kelet-Európa közt folyó párbeszédben. c) attitűdje − Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát. − A szlavisztika speciális helyzete miatt folyamatosan tanulmányozza az összes szláv kultúrát, a szláv-magyar kulturális kapcsolatokat, ez irányú ismereteit folyamatosan bővíti. − Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel. − Törekszik szlávnyelv-tudása folyamatos tökéletesítésére, valamint egy másik idegen nyelvvel kapcsolatos ismereteinek elmélyítésére. − Érzékeli a nyugat és keleti szláv kultúrák közti törésvonalat, de fogékony a mélyebb rétegekben található közös vonások iránt, tisztában van azzal, hogy a történelemben újra meg újra megkísérlik az egyházszakadás előtti egység helyreállítását, megérti, miért nem jártak sikerrel az eddigi kísérletek. d) autonómiája és felelőssége − Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni. − Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását. − Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul. − Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni. − Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai. |