Tantárgy adatlapja
Ez a szeminárium a hallgatók gyakorlati kommunikációs, beszédtechnikai, retorikai készségeinek fejlesztését kívánja szolgálni. Az elméleti alapokat a klasszikus és modern retorika szakkönyvei nyújtják. A szeminárium résztvevői nyilvános beszédeket és egyéb közszerepléseket tekintenek meg és elemeznek, valamint különböző beszéd- és írásműfajokban próbálják ki magukat. Felmérhetik kommunikációs erényeiket és hiányosságaikat, gyakorolják a szóbeli szereplést és a műfajhoz kötött írást, megismerkednek a nyilvános kommunikáció egyes műfajainak, szövegtípusainak alapvető jellemzőivel, és erősítik önreflexiós képességüket, hogy akár tanárként, akár különféle egyéb bölcsész pályát választva meg tudjanak felelni a szóbeli és írásbeli kommunikációs elvárásoknak. A kurzus résztvevőinek lehetőségük van a BME egyes képzésein tanuló hallgatókkal közös csapatmunkára az oktatókkal egyeztetett kreatív témákban kommunikációs gyakorlatszerzés és kölcsönös tapasztalatcsere céljából. r/>
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Adamikné Jászó Anna: Klasszikus magyar retorika. Budapest, Holnap, 2013. ISBN 9789633468555
Szabó Katalin: Kommunikáció felsőfokon. Budapest, Gondolat, 1997/2001. ISBN 9630943034
Ajánlott irodalom:
Adamik Tamás (főszerk.): Retorikai lexikon. Pozsony, Kalligram, 2010. ISBN 9788081013447
Adamik Tamás – A. Jászó Anna – Aczél Petra: Retorika. Budapest, Osiris, 2004. ISBN 9633894662
Németh Erzsébet: Közszereplés. Budapest, Osiris, 2006. ISBN 9633898943
Quintilianus, Marcus Fabius: Szónoklattan. Pozsony, Kalligram, 2008. ISBN 9788071499619
Wacha Imre: A tiszta beszéd. Budapest, Tinta, 2015. ISBN 9789634090069
Wacha Imre: Az értelmes beszéd. Budapest, Tinta, 2015. ISBN 9789634090076
A régi-új retorika sorozat kötetei (Budapest, Trezor)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képesség
Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre.
Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.
c) attitűd
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.