Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógus szerepek
Tárgy kódja: BT-PSZ-2900
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/2/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók feldolgozzák a pedagógusok társadalomban illetve az iskolában elfoglalt helyükkel, szerepükkel kapcsolatos szakirodalmi megállapításokat, és ezt összevessék a saját mindennapi tapasztalataikkal. Ennek révén fejlődjön önismeretük és gyakorolják a reflektív pedagógiai gondolkodást.

Főbb tematikai csomópontok:
A pedagógus az iskolában (szerepek és az ezekből adódó feladatok)

A pedagógus a társadalomban (szereplehetőségek, feladatok)

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-               Bábosik István: Neveléselmélet – Nevelés az Európai Unióban. Osiris Kiadó, Budapest, 2004. ISBN: 9633896556.

-               Falus Iván: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2007. ISBN: 9789631952964.

-               Bábosik István - Kárpáti Andrea (szerk.): Összehasonlító pedagógia: a nevelés és oktatás nemzetközi perspektívái. Budapest, Books in Print, 2002.

Ajánlott irodalom

-               Pukánszky Béla, Németh András: Neveléstörténet. Nemzeti tankönyvkiadó, 1996.

-               Jelentés a magyar közoktatásról 2010, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Bp., 17-33.p. http://mek.oszk.hu/12800/12893/12893.pdf

-               Új Pedagógiai Szemle, Educatio, Iskolakultúra, Magyar Pedagógia tanulmányai

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Fejleszti a hallgatók tudását saját pedagógiai tevékenységük tudományosan értelmezhető céljával, módszertani lehetőségeivel, elemzésével, értékelésével kapcsolatban, szereplehetőségeivel kapcsolatban

b) képességei

Fejleszti a hallgatók képességeit a pedagógiai kommunikáció területén, a szakirodalomban való eligazodás területén, a pedagógiai tervezés területén, a saját életpálya tudatos alakítása és feldolgozása területén

c) attitűdje

Fejleszti a hallgatók pozitív érzelmeit a tanítványaik iránt, a pedagógiai elkötelezettségben

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
fejlesztő, differenciáló pedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZD szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
pedagógus szakvizsga tanügyigazgatási szakértői területen BSLP-XPSZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe