Tantárgy adatlapja
A tantárgy azt tekinti át konkrét szövegpéldák tükrében, hogyan hatottak különböző korokban a német nyelvre főként olyan tényezők, mint pl. gazdaság, társadalom, mentalitás, vallásosság, művelődés, (szép)irodalom. – A tanegység célja (a faktológiai ismeretek közvetítésén túl) a történeti szemlélet, az interdiszciplináris látásmód, az integratív kompetencia, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Mádl Antal, Vizkelety András (Hrsg.), Deutsche Gedichte: eine Anthologie von den Anfängen bis zur Gegenwart, 1. Bd., Neuntes-sechzehntes Jahrhundert, 5. Aufl., Budapest, Tankönyvkiadó, 1993. ISBN: 700.00 Schlosser, Horst Dieter, dtv-Atlas Deutsche Literatur, München, DTV, 2002, ISBN 3-423-03219-7 Schmidt, Wilhelm, Geschichte der deutschen Sprache: ein Lehrbuch für das germanistische Studium, Stuttgart, Hirzel, 2004, ISBN 3-7776-1277-4 Stedje, Astrid, Deutsche Sprache gestern und heute: Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde, München, Fink, 2007, ISBN 978-3-7705-4506-3 Weddige, Hilkert, Einführung in die germanistische Mediävistik, München, Beck, 2014, ISBN 978-3-406-67072-5 Ajánlott irodalom: Bertau, Karl, Deutsche Literatur im europäischen Mittelalter, (2 Bde.). München, Beck, 1972-1973 ISBN 3-406-03893-X, 3-406-03894-8 König, Werner, Dtv-Atlas Deutsche Sprache. München, Deutscher Taschenbuch Verlag, 2005, ISBN 3-423-03025-9 Weddige, Hilkert, Mittelhochdeutsch: eine Einführung, München, Beck, 2015, ISBN 978-3-406-68438-8 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Részleteiben átlátja a német nyelvészet, irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történet i, folyamatszerű összefüggéseit. Cél a történeti szemlélet, az interdiszciplináris látásmód, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése. Érti és átlátja a német nyelvészeti, irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a német nyelvészetre, a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról. Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket. b) képességei Képes az irodalomtudományban és a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Képes a különböző korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek értékelésére, önálló kritika kifejlesztésére és szükség esetén alternatív megoldások felvetésére. c) attitűdje Nagyfokú motivációval, elkötelezettséggel és minőségtudattal rendelkezik a német nyelvet, irodalmat és kultúrát illetően. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. d) autonómiája és felelőssége Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását. Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani. Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait. |