Tantárgy adatlapja
Választható tárgy – franciául, németül, vagy olaszul. A kurzus célja a jövendő fordítók-tolmácsok nyelvtudásának tökéletesítése, ill. a szövegértési képesség fejlesztése, a szövegértési folyamat elemzése, reflexiója, a szöveg kommunikációs folyamatban betöltött szerepének vizsgálata. A kurzus keretében sor kerül a nyelvtani-nyelvészeti fogalmak áttekintésére, az aktív és passzív szókincs növelésére, a kollokációk, szófordulatok és kifejezések pontos jelentésének és bevett alkalmazásának megbeszélésére, a különféle helyzetekben megjelenő stiláris eltérések kommunikációs értékének felismerésére (a helyzetelemzéstől a regiszterkülönbségekig), nyelvhelyességi kérdések megvitatására, valamint mindezek gyakorlására hallott és olvasott szövegek alapján -– szövegértési képességet fejleszőt feladatok segítségével (pl. vizuális és verbális memória fejlesztése, hallás utáni szövegértés fejlesztése, szövegértési stratégiához igazodó feladatsorok). A kurzus elvégzése után egyrészt növekszik a hallgatók nyelvtudása, nyelvi tudatosságuk és nyelvhasználói önbizalmuk, másrészt szövegértési kompetenciájuk. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Angol: TÓTH Beatrix 2006. A szövegértés fejlesztésének elmélete és
gyakorlata, in: Magyar Nyelvőr 4. 457–469. Francia: LEHMANN, Alise, MARTIN-BERTHET, Françoise, Introduction
a la lexicologie; Sémanthique et morphologie, Paris, Armand Colin, 1998
ISBN 9782200353322 DUBOIS, Jean, DUBOIS-CHARLIER; Françoise
Dubois-Charlier, La dérivation suffixale en français, Paris,
Nathan-Université, 2000, ISBN 9782091908816 APOTHÉLOZ, Denis, La construction du lexique français,
Paris, Ophrys, 2002, ISBN 9782708010086 PICOCHE, Jacqueline Picoche, Précis de lexicologie
française, Paris, Nathan-Université, 1992, ISBN 9782091905471 MITERRAND, Henri, Les mots français, coll. Que
sais-je?, Paris, PUF, 2000, ISBN 9782130448976 HAMON, Albert, Les mots du francais, Paris,
Hachette éducation, 1992, ISBN 9782010178658 Német: ADAMZIK,
Kirsten, Sprache: Wege zum Verstehen, Tübingen, Francke, 2001, ISBN
3825221725 BUSCHA, Anne, RAVEN , Susanne, SZITA, Szilvia, Erkundungen Deutsch als Fremdsprache C1:
Integriertes Kurs- und Arbeitsbuch, Leipzig, Schubert, 2017, ISBN
9783941323223 BUSCHA, Anne,
RAVEN, Susanne, TOSCHER, Matthias, Erkundungen Deutsch als Fremdsprache C2:
Integriertes Kurs- und Arbeitsbuch, Leipzig, Schubert, 2014, ISBN
9783941323223 BUSCHA, Anne,
MATZ, Juliane, RAVEN, Susanne, Entscheidungen - Deutsch als Geschäfts- und
Verhandlungssprache, Leipzig, Schubert, 2014, ISBN 9783941323230 GLOTZ-KASTANIS,
Jo, TIPPMANN, Doris, Sprechen Schreiben Mitreden. Training von Vortrag und
Aufsatz in der Oberstufe., München, Hueber,
2016 , ISBN 9783190018642 SCHMÖLZER-EIBINGER,
Sabine, WEIDACHER, Georg (Hrsg.), Textkompetenz: eine Schlüsselkompetenz und
ihre Vermittlung, Tübingen, Gunter Narr, 2007, ISBN 9783823363606 TÓTH Beatrix 2006. A szövegértés fejlesztésének elmélete és
gyakorlata, in: Magyar Nyelvőr 4. 457–469. Olasz: DE GIULI,
Alessandro, GUASTALLA, Carlo, NADDEO, Ciro Massimo, Nuovo Magari C1-C2, Alma Edizioni, Firenze, 2013, ISBN
9788861822849 CUSIMANO,
Linda, ZIGLIO, Luciana, Qua e lá per
l’Italia, Alma Edizioni, Firenze, 2008, ISBN 9788861820371 ZANNIRATO, Alessandro; QUADRINI, Paola., Colori d’Italia. Attivitá per corsi avanzati C1-C2, Edizioni Edilingua, Roma, 2015, ISBN 9788898433094 Spanyol: TÓTH Beatrix 2006. A szövegértés fejlesztésének elmélete és
gyakorlata, in: Magyar Nyelvőr 4. 457–469. Ajánlott irodalom: Aktuális cikkek (internet, nyomtatott sajtó) |