A nacionalizmus nem bűnös fogalom

2019.10.02.
Beszélgetés Kántor Zoltán kisebbségkutatóval

Évtizedek óta újra egységes magyar nemzetben gondolkodunk, különösen is beleértve – a nyugati magyarok mellett – külhoni, más kifejezéssel határon túli nemzettársainkat. Kántor Zoltán, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) nemzetközi és politikatudományi intézetének adjunktusa, a Nemzetpolitikai Kutatóintézet igazgatója „kiemelkedő tudományos tevékenysége, valamint a határon túli magyarság érdekvédelme területén végzett fáradhatatlan munkája elismeréseként” kapta a Magyar Érdemrend lovagkereszt kitüntetést augusztus 20-án.

Életrajzából kiderül, hogy bánsági származású.

Temesváron születtem, 27 éves koromig ott éltem. Első diplomámat is a város egyetemén szereztem szociológiából, román nyelven. Ezt követően, 1995-ben felvételt nyertem a Közép-Európai Egyetem politikatudományi szakára. Egy év után beiratkoztam az ELTE politikatudományi doktori iskolára, ezzel párhuzamosan az ELTE angol nyelvű kisebbségszociológiai képzésén vettem részt. A Közép-Európai Egyetemen a nacionalizmuskutatás volt szűkebb területem, s egy évet Edinburgh-ban kutatással töltöttem.

1999-től különböző kormányzati háttérintézményekben dolgoztam, előbb a Teleki László Intézetben, majd a Magyar Külügyi Intézetben. 2011-ben meghívtak a nemzetpolitikai államtitkársághoz, előbb mint tanácsadót, de azzal a céllal, hogy létrehozzam az újabb háttérintézményt, amely közvetlen módon segíti a nemzetpolitikát. Azóta a Nemzetpolitikai Kutatóintézet igazgatója vagyok. A PPKE-n 2001 óta tanítok, 2009-ig megbízott oktatói minőségben, azóta a nemzetközi és politikatudományi intézet adjunktusa vagyok.

Az 1990-es évek elején kacérkodtam a politikával is, az 1989-es romániai rendszerváltáskor részt vállaltam az ifjúsági szervezetek munkájában. Úgy gondoltam, ifjúságpolitikai vonalon részt veszek a közéletben. De hamarosan rájöttem, nem rendelkezem politikusi vénával, egyre jobban zavart a politika és a tudomány logikája közötti – akkor még csak érzés alapján megállapított – ellentét. Ezért aztán úgy döntöttem, a tudomány mellett kötelezem el magam.

Említette, hogy Magyarországra áttelepülése után a Közép-Európai Egyetemen tanult. Milyen tapasztalatokra tett szert?

Sokat tanultam ebben az intézményben. Komolyan vettem a stúdiumokat, izgalmas volt beszélgetni, vitatkozni más országokból érkezett és más nézeteket valló hallgatókkal. Bennem addigra már kikristályosodtak a nacionalizmussal, a nemzettel kapcsolatos nézeteim. A Közép-Európai Egyetem egyébként rendszeres készülést követel a hallgatóktól, s mindenkinek jót tesz a terhelés.

Amikor oktatok, ugyanazt adom elő, bármelyik egyetemre hívnak is meg, legjobb szakmai tudásom szerint. Az oktatás a tudományos hozzáálláson túl morális állásfoglalást is követel. A magam szakterületén alapértékeket közvetítek tudományos és erkölcsi téren egyaránt. Arra törekszem ugyanakkor, hogy politikai nézeteim ne kapjanak hangot a hallgatók előtt.

A külhoni magyarokkal foglalkozom, s fontosnak tartom, hogy az ottani magyar közösségek erősödjenek. Ez jelenthet elfogultságot, de amikor kutatok, kutatási programokat menedzselek, a valóság, az igazság feltárására törekszem, mert csak így tudok a politika számára használható javaslatokat tenni. Valamennyi munkatársam ilyen szemlélettel rendelkezik.

Felnőtt koráig kisebbségi létben élt. Bánsági – vagy bánáti – lévén milyen származású, milyen identitású?

Édesapám magyar, édesanyám német. Magyar iskolába jártam, magyar identitás alakult ki bennem, de a német tudat is fontos számomra.

Kettős kötődés... Akár hármas kötődésről is beszélhetünk?

Nem, román identitással nem rendelkezem. Általában nem jellemző, hogy a kisebbségieknek – amennyiben nem magyar – román vegyes házasságból születtek – román identitásuk legyen.

A kettős identitás esetén az egyik általában erősebb. Hogy melyik, ezt a szocializáció határozza meg. Ha szüleim német iskolába küldtek volna – mint ahogyan szóba is került –, akkor valószínűleg a német identitás lenne erősebb bennem.

A kisebbségi létet hogyan élte meg Romániában?

Gyerekként nemigen reflektáltam erre. Temesváron a magyarok és a németek összesen a lakosság 10 százalékát tették ki. Azóta ez az arány tovább csökkent. Hatéves koromban három nyelven beszéltem, ez természetes volt akkoriban a városban. De éltek ott szerbek, zsidók és cigányok is. Hat-hétéves koromig multikulturális környezetben nőttem fel, anélkül hogy ismertem volna ezt a fogalmat. Olykor nehéz elmagyaráznom ezt a világot a magyarországi hallgatóknak, akik kevésbé ismerik az ilyen multikulturális valóságot.

Nem alakult ki önben kisebbségi komplexus?

Nem, s csak később reflektáltam ilyen szempontból természetes életközegemre. Édesapám tizenöt éves koromban a feketepiacon megvásárolta a Révay nagylexikon tizennégy kötetét. Román történelemkönyvekből tanultam – bár magyar iskolába jártam –, s a Révay lexikonból jöttem rá a következőre: nem igaz, hogy az úgymond három román fejedelemség – Havasalföld, Moldva és ők hozzásorolják Erdélyt – ősidők óta egyesülni akart. Még nem értettem az összefüggéseket, de az olvasottak megdöbbentettek. Aztán egy-két elszólás hatására az osztályban kezdtem föltenni a magam kérdéseit.

Már katona voltam, amikor szembesültem a román – magyar ellentéttel. Korábban szüleim – féltésből – nagyon vigyáztak, mit mondanak előttem. A katonaságnál viszont az erdélyi románokkal való beszélgetés során ütköztem a magyar – román viszonyra vonatkozó kérdésekkel. Az is kiderült számomra, hogy a havasalföldi és a moldvai románoknak fogalmuk sincs arról, hogy magyarok is élnek Romániában. Katonatársaim igen rossz szemmel nézték, hogy magyar könyveket és hetilapokat olvasok.

Egyre nyitottabb szemmel jártam a világban. Temesvár mindig is más arculattal rendelkezett, mint Kolozsvár, ahol a román és a magyar értelmiségiek közötti feszültség mindig érezhető volt. Temesvár kevésbé számított magyar értelmiségi fellegvárnak, a németből vett elnevezéssel nyoma sem volt a kulturkampfnak.

1989-ben nyílt meg előttem a világ, közben magamat is meg akartam érteni. Ezért fordultam vizsgálódásaimban a kisebbségi kérdések, a nemzet, a nacionalizmus fogalma, az interetnikus viszonyok felé, s később ez a szakmámmá vált.

Egyes nézetek szerint az erdélyi román értelmiség másként viszonyult a magyarokhoz, Erdély státuszához, mint a moldvaiak vagy a havasalföldiek. Smaranda Enache és Sabin German nevét szokták említeni.

Igen vékony értelmiségi rétegről van szó, de az erdélyiek mellett ismertek olyan bukaresti intellektuelek is, akik elvi alapon állnak hozzá a többség – kisebbség viszonyához, az emberi jogi kérdésekhez. Az erdélyi román értelmiség szűk rétege valóban partnernek tekinti a magyarokat Erdély modernizációs folyamatában, amelyet azonban Bukarest gátolni igyekszik.

Kutatási területei között említette a nacionalizmust. Ennek a kifejezésnek negatív a konnotációja a közbeszédben.

A nacionalizmus-elméletek azt magyarázzák el, hogyan jön létre a nemzet, hogyan intézményesülnek a társadalmak nemzeti alapon. A gyökerekig kellett visszamenni, hogy megértsük a mai konfliktusok lényegét.

Ha megnézzük, 1989 Európájában és az utána következő években az összes konfliktus nemzeti alapon jelentkezett, akár a volt Jugoszlávia vagy a volt Szovjetunió felbomlását nézzük, de érvényes ez a skót, a katalán törekvésekre is. Mindenütt igen erős nemzeti kötődéssel találkozunk, és ez nem is fog elenyészni.

A nacionalizmust általában negatív konnotációval használják. Célul tűztem ki magamnak, hogy megmentsem ezt a fogalmat a társadalomtudomány számára, én ugyanis semleges, leíró fogalomnak tekintem. Leíró fogalomnak, amely a nemzeti intézményesülést írja le. Minimalista módon használom, mert ez segít a folyamatok értelmezésében. Ha azonban értékkategóriákat társítanék hozzá – jó-e ez vagy rossz –, akkor az már nem társadalomtudomány lenne.

Vita folyik a szakirodalomban, hogy mi volt előbb, a nemzet vagy a nacionalizmus? Én azokkal a megközelítésekkel értek egyet, amelyek azt mondják, a társadalom nyelvi és kulturális alapon homogenizálódni kezdett, s ez jelentette a nacionalizmus kezdetét; a nacionalizmus a társadalmi átalakulás következtében alakul ki. Ahogy Ernest Gellner mondja: a nacionalizmus létrejötte nem filozófiai, hanem szociológiai szükségszerűség volt. Majd értékké vált a nemzet: a „mi” nyelvünk, a „mi” kultúránk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a sajátjukat felsőbbrendűnek tartják a másikénál, de az övék, s ezen van a hangsúly. A történelmi konfliktusokban aztán mindez kiéleződött.

Mennyiben játszik szerepet a nemzeti sérelmekben, a nemzetek közötti konfliktusok fölerősödésében a politika?

A politika – mint az élet más területein – ebben is szerepet játszik. Ez a politika jellegéhez tartozik. Nincs az a társadalmi jelenség, amelyben nem jelentkezne a politika. Így működik a társadalom. A politika azonban nem tudna nemzeti alapon mozgósítani, ha nem lenne meg ennek az alapja. Mindig vannak, akik nemzeti vagy osztály, vallás, régió, netán foglalkozás alapján meg tudják fogalmazni a „mi” és az „ők” viszonyát – adott érdekek alapján –, és kiélezik ezt. Nem akarnak feltétlenül konfliktust, egyszerűen csak védik saját népüket, nyelvüket, vallásukat, rétegüket, foglalkozási csoportjukat.

A tudomány és a politika határainak kérdéseit veti fel ez.

Sokkal jobban össze fonódnak, mint talán feltételezzük. Az egyik legnehezebb kérdés a kutató számára, hogyan tudja különválasztani őket. S hogy ne a saját nézeteit – netán érzelmeit – vigye bele az elemzésbe.

Az Európai Unión belül ma olyan politikai áramlatok is jelentkeznek, amelyek ki akarják iktatni a nemzetit, s egy ettől független európaiságot kívánnak megfogalmazni.

Szakmaiatlan megközelítésnek tartom, amikor a nemzetet, a nacionalizmust nemlétezőnek akarják láttatni, vagy úgy gondolják, hogy a társadalmak a nemzeti jelenséget figyelmen kívül hagyva is megszervezhetők. Tetszik vagy nem tetszik, Európa 150-200 éve nemzeti alapon szerveződik, s ez fontossá vált úgy az egyén, mint az államok számára.

A történelmi idő még nem haladt túl ezen?

Nem is fog túlhaladni. A nacionalizmus azt jelenti: egy közösségen belül mindenki magyarul, franciául beszél – és sorolhatnám a többi nyelvet –, értik egymást az emberek. A nacionalizmus fő eredménye – mint már említettem –, hogy homogenizálja a társadalmakat. A modern társadalom nem létezhet egymással kommunikáló emberek nélkül. Mindig voltak persze túlkapások (egészen tragikusak is), az emberiség igen leleményes abban, hogy minek a nevében irtsa ki a másik részt; most éppen a nemzetre hivatkoznak, korábban másra. Ha esetleg egyszer elenyészik a nacionalizmus, találnak mást, aminek szellemében folytatható az ellenségeskedés.

Nem fogadható el az a megállapítás, hogy ha kiiktatjuk a nacionalizmust, béke és boldogság köszönt ránk. A nacionalizmus ugyanakkor – tévesen – valamelyest átvette a vallás szerepét is.

Nem látom közeledni azt a hatalmas változást, amely előidézte a nacionalizmus kialakulását, s attól kezdve ennek alapján szerveződött a társadalom. Az európai kultúra, az európai civilizáció fontos alapja ma is a nemzethez való tartozás. Szétesne a társadalom, ha nem lennének összetartó kötelékek, a vallási kötelékeket is ide értve.

A mai fiatal nemzedékek tagjai közül sokan elvándorolnak. Az a tény, hogy Magyarországon születtek és itt nőttek fel, másodlagossá kezd válni számukra. Nemzetköziségről álmodnak, amely az angol nyelvben vagy annak egyszerűsített változatát beszélve ölt testet számukra.

Valóban létezik ez a jelenség. De azt látom Erasmus-hallgatóimnál, ettől ők még éppen olyan franciák, portugálok maradnak. A mi egyetemistáink is jól érzik magukat külföldön, de attól még magyarok maradnak. A másik kultúra megismerése önreflexióra késztet mindenkit, aki találkozik vele. Külföldön gyakran még jobban felértékelődik a saját nyelv és kultúra. A külföldre távozott magyarok közül sokan keresi azokat a helyeket, ahová hétvégi iskolába beadhatják gyermeküket. Ha jól tudom, egyedül Londonban 22 hétvégi magyar iskola működik.

A magyar ifjúsági felmérésekből látjuk, a nemzeti identitás hangsúlyos a fiatalok számára, az pedig egyértelmű, hogy a külhoni magyarok számára igen fontos.

Hogyan látja a határon túli – külhoni – magyar kisebbségi létben élők sorsát a kutató szemével?

Azzal a céllal hozták létre a Nemzetpolitikai Kutatóintézetet, hogy a magyar kormány számára olyan ismereteket nyújtson, amelyek alapján jobban tudja támogatni a külhoniakat. Tudományos alapon szakpolitikai javaslatokat teszünk. Ennek egyik első feltétele, hogy minél jobban megismerjük a külhoni társadalmakat. Sok kutató foglalkozik ezzel, s mi újabb és újabb programokat kezdeményezünk (szoros együttműködésben a Nemzetpolitikai Államtitkársággal és a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt.-vel), amelyekre a magyar állam támogatáspolitikáját építheti. Egyben olyan tudományos intézetként működünk, amely – magyarországi, külhoni és nemzetközi – konferenciákon mutatja be kutatási eredményeit, magyar és angol nyelvű folyóiratunk van, könyveket írunk, szerkesztünk.

A külhoni területeken megnyilvánuló asszimilációról hogyan vélekedik?

Természetes folyamat, amelyet nemzetpolitikai – nem tudományos – szempontból szomorúnak tartok. Felvidéken a lakosság mintegy 31 százaléka vegyes házasságban él, Erdélyben ez jóval alacsonyabb, körülbelül a fele, Kárpátalján ugyancsak alacsonyabb. Szeretnénk a helyzetkép felvázolásán túl olyan javaslatokat tenni, hol és hogyan lehetne ezt a tendenciát legalább lassítani.

Amikor kutatok – kutatunk –, a tudományos standardokhoz tartjuk magunkat, de amikor javaslatot teszünk, ez már alkalmazott tudomány, amelynek összhangban kell lennie a nemzetpolitikával, a külhoni magyar közösségek igényeivel. S nagy kérdés, képes-e a tudomány a maga tudásával valamilyen változást előidézni?

Kántor Zoltán életrajza a kari honlapon itt olvasható.

Események

05.
2025. jún.
ITK
Szülői Fórum és Nyílt nap 2025
Pázmány ITK
11.
2025. jún.
HTK
„Igazságos háború és igazságos béke – Vallási alapú fegyveres konfliktusok a természeti erőforrásokért”
11.
2025. jún.
JAK
Doktori Iskola Nyílt Nap
Dékáni Tanácsterem
13.
2025. jún.
JAK
Államfői kerekasztal 2025
GY 207
20.
2025. jún.
ITK
Kari TDK konferencia 2025 tavasz
Pázmány ITK
22.
2025. jún.
PPKE
Te Deum - tanévzáró szentmise
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe