Az első keresztény állam kultúrája – örmény tanszék a PPKE-n

2016.10.21.
Piliscsabára látogatott a jereváni egyetem rektora

Az örmény volt az első nemzet, amely a kereszténységet államvallássá tette. 301-ben került sor erre a történelmi eseményre – kezdte előadását Ruben Mirzakhanyan, a jereváni Örmény Állami Pedagógiai Egyetem rektora a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE) piliscsabai campusán október 21-én. Az örmény (armenológiai) tanszék megnyitása alkalmából érkezett a jereváni egyetem küldöttsége a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karra (BTK), Szuromi Szabolcs rektor meghívására, aki ezen alkalommal Pázmány plakettot nyújtott át Ruben Mirzakhanyannak. Az örmény vendégek találkoztak Erdő Péter bíborossal is. A küldöttség és a katolikus egyetem vezetői megállapodtak abban, hogy a jövőben erősítik a tudományos együttműködést, és tizenötre emelik a kölcsönös diákcserében részt vevő hallgatók számát.

Hogyan kezdődött a katolikus egyetem és a jereváni egyetem kapcsolata? Erről Őze Sándor professzor, a BTK Történettudományi Intézetének vezetője a következőket mondta:
„Muzeológusként részt vettem a Károlyi palotában 2003-ban rendezett nagyszabású örmény kiállítás előkészítésében. Ekkor kerültem kapcsolatba a jereváni kollégákkal, magával az örmény kultúrával, a különböző történelmi időszakokban Magyarországra érkező örmény kisebbségek életével és kultúrájával. Az erdélyi örmény kultúrával már régebb óta foglalkoztam. Az említett kiállítás kapcsán jártam első alkalommal Jerevánban, ahol kiválogattam a bemutatandó anyagot. Azóta hatszor kerestem fel a lenyűgöző szépségű Örményországot. Legutóbb – diákcsere keretében – negyven hallgatóval és tanár kollégákkal jártunk Örményországban, ahol tíznapos körúton vettünk részt."
Mirzakhanyan rektor emlékeztetett rá: „A szír nyelvű területekről, valamint Kappadókiából jutott el a kereszténység Örményországba az első és a második század idején. Szír és görög nyelvűek voltak az első missziósok és hithirdetők. A legkorábbi keresztény közösségek olyan örmény városokban jöttek létre, amelyek a délre vezető kereskedelmi útvonalak mentén feküdtek."
Örményország két jelentős egyeteme a jereváni Örmény Állami Egyetem és az ugyancsak jereváni Örmény Állami Pedagógiai Egyetem.
„Mi a pedagógiai egyetemmel létesítettünk kapcsolatot – tájékoztatott Őze Sándor. – A másik egyetemmel is kialakult tudományos együttműködés, de a néhány évvel ezelőtti gyilkossági ügy és főként annak utóélete miatt megszakították velünk a kapcsolatot. (Emlékeztetőül: a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen egy azeri katonatiszt megölte örmény katonatársát 2004-ben, majd nem sokkal később a magyar állam az elkövetőt kiadta hazájának, ahol nemzeti hősként fogadták.)
Ez azonban nem jelentette azt, hogy az örmény egyetemi kollégákkal is megszakadt volna a tudományos együttműködés" – folytatta Őze Sándor.
Az örmények – mint Ruben Mirzakhanyan kifejtette – korábban Perzsiával tartottak fenn szoros kapcsolatokat, majd a kereszténység felvétele után a nemzeti politika Róma felé fordult. Az örmény írásbeliség és irodalom fejlődésének egyik fő hajtóereje az volt, hogy a nép között is terjeszthessék a keresztény tanítást.
Az örmény és a magyar történelem között hasonlóságok mutatkoznak. Őze Sándor az oszmán török kor kutatójaként megemlítette, hogy a török hódítás vonala a középkori Örményországon keresztül húzódott, a helyzet hasonló volt a magyarországihoz: több részre szakadt az ország, több kultúra volt jelen.
A középkori örmény oktatási központok és egyetemek kolostorokban jöttek létre. Az egyik legkiemelkedőbb példája ennek a tizedik században a Nareka szerzetesi iskola.
A Pázmány egyetem tanítványai közül Kovács Bálint különös érdeklődést tanúsított az örmény nyelv, történelem és kultúra iránt. Mint Őze professzor elmondta, az örmény nyelv elsajátítása után a lipcsei egyetemen dolgozott a fiatal kutató, s az akkreditációra váró szak vezetőjévé nevezték ki a katolikus egyetemen. Az örmény tanszéken két örmény származású, németországi tanár is oktat, akik a müncheni, illetve a párizsi egyetemen doktoráltak.
Az örmény oktatás történetében – emelte ki Mirzakhanyan rektor – Gladzor és Tatev egyetemei játszottak kiemelkedő szerepet. Gladzor egyetemének legkorábbi említésével 1291-ben találkozunk. Az egyetem figyelme elsősorban a művészetelméleti kérdésekre összpontosult, és elnyerte a kor európai egyetemeinek elismerését.
„Ha végigjárjuk Szanahin, Hohpat, Tatev kolostorait – mondta Őze Sándor –, ezek közül némelyik szerzetesképző egyetemként, kódexmásoló műhelyként, könyvtárként működött már a magyar honfoglalás előtt, vagy azzal egy időben. Tatev kolostorváros volt a tizenötödik században. Ezeket a kultúrközpontokat sorra elpusztították, ennek ellenére igen értékes anyagi kultúra maradt fenn. A Matemadarannak nevezett csodálatos kódexgyűjteményt Jerevánban őrzik."
Őze professzor Kovács Bálinttal – a Pázmány egyetem rektorának képviseletében – részt vett a szentatya idén júniusi örményországi látogatásán. Ma is emlékezik Ferenc pápa nyitószavaira: „Római zarándokként érkeztem az első keresztény államba."
A magyar és az örmény történelem között tehát többféle párhuzam mutatkozik. „Szoros kapcsolataink alakultak ki ezzel a hagyományosan kereskedő néppel, amely magas szintre emelte a diaszpóra kultúrát. Az örmények a tizenkettedik század óta ugyanis jórészt diaszpórában élnek, amióta egyik fővárosukat, a ma Kelet-Törökországban romjaiban megtekinthető Anit – amely az ókor és a középkor határán háromszázezres nagyváros volt – elfoglalták a szeldzsuk törökök, majd később földrengés pusztította el. Innen vándoroltak ki az örmények Krím, Lengyelország, illetve Ukrajna felé. A diaszpórában magukévá tették az adott kor legfejlettebb kulturális hatásait – megismerkedtek a könyvnyomtatással, stb. –, s ezt a tudást visszajuttatták az anyaországba, amely többször igen válságos helyzetbe került."
Apafi Mihály időszakában Erdélybe is eljutottak az örmények, ahol a fejedelem a szászok kereskedelmi monopóliumának kiegyensúlyozására telepítette le őket. Ekkor jött létre Szamosújvár, Erzsébetváros (Ebesfalva), s igen magas, a magyar kultúrához kötődő örmény kultúrát hoztak létre. Őze professzor megemlítette, hogy az aradi vértanúk közül Kiss Ernő és Lázár Vilmos örmény gyökerekkel rendelkezett.
Az örmény katolikus egyház központja Ecsmiadzin, a metropolita székhelye. Az ország függetlenségének elvesztése idején a vallás őrizte a nemzeti tudatot.
Az örmények a diaszpórakultúrában jól érezték magukat – magyarázta Őze professzor. „A perzsák, illetve az oszmán hatalom határőrterületén két külön nyelvi kultúrát alkottak, ennek megfelelően ma is megkülönböztetik a nyugati és a keleti örmény hagyományt és kultúrát. Ennek nyelvi nyomai a mi katolikus és protestáns helyesírásunkkal vonhatók párhuzamba. Nálunk az egyik a királyi magyarországi, a másik erdélyi minta alapján jött létre. Náluk véres háborúkba, üldözésbe torkollottak az ellentétek. A perzsa sah a tizenhetedik században százezres tömeget telepített ki a több mint százezres Iszfahán környékére. Az Anatóliai-félszigeten mindenütt megjelentek az örmény diaszpórák, s majd az első világháború alatt milliószám hajtották a törökök az örményeket a szíriai sivatagba meghalni."
Az örmény nép élete szempontjából tragikus esemény az első világháború idején velük szemben elkövetett genocídium. Ennek megrázó irodalmi ábrázolását nyújtja Franz Werfel A Musza Dag negyven napja című regényében.
A sokfelé megtelepedett örmény közösségek léte magyarázza, hogy ma nem Jerevánt, hanem Los Angelest tartják a legnagyobb örmény városnak. Moszkva, Iszfahánhoz hasonlóan ugyancsak jelentős örmény lakosságot fogad be a milliós Jereván mellett.
Az első Örmény Köztársaság idején – idézte fel a rektor hazája múltját –, 1918 és 1920 között született meg a Jereváni Állami Egyetem. „A szovjet időszak idején (1920 – 1990) hatalmas energiával fejlesztették az oktatási rendszert. Az 1970-es évek végére 1800 iskola, 16 felsőoktatási intézmény működött az országban. A szovjetek által kialakított oktatási rendszer azonban elsősorban politikai célokat szolgált. A szakmai, tudományos szempontokat figyelmen kívül hagyva az oktatás középpontjában a totalitárius rendszer ideológiája állt. A bölcsészkar tárgyait kivétel nélkül marxista-leninista szempontok alapján tanították. Az oktatást áthatotta az ateizmus – minden létező vallást elvetettek. A szovjet oktatási rendszert emellett a katonai szakemberek képzése jellemezte. Örményország adta az atom-tengeralattjárók, stratégiai rakéták és számítástechnikai technológiák fejlesztésének és előállításának bázisát."
Örményország 1991-ben nyerte el függetlenségét. „Azóta jelentős erőfeszítéseket teszünk – hangsúlyozta Ruben Mirzakhanyan –, hogy oktatási rendszerünket harmonizáljuk az európai felsőoktatási rendszerrel." Ugyanakkor megjegyezte: „Ahogyan már korábban említettem, oktatási intézményeink túlnyomó részét a szovjet korszakban hozták létre, s jóllehet, már több mint húsz év telt el a rendszer összeomlása óta, az egyetemi oktatók egy része még mindig a szovjet örökséget hordozza."
A rektor végezetül megállapította: Örményország gazdasági arculata jelentősen megváltozott. Korábban egy katonai-ipari nagyhatalom része volt az ország, s ez állandó háborús készenlétet kívánt meg, miközben az életszínvonal és a szabadság másodlagosnak, sőt, lényegtelennek számított. A függetlenség elnyerése óta egészen más társadalmi normák érvényesülnek a legrégebbi keresztény államban.

 

Események

16.
2025. jan.
JAK
Nyílt nap
E1 előadó
24.
2025. jan.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. január
07.
2025. febr.
ITK
BSc Nyílt nap 2025. február
További események
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe