Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A fejlődési pszichopatológia és pszichoanalitikus fejlődéspszichológia
Tárgy kódja: BMNPS01800A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hámori Eszter
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy bevezetést adjon a fejlődési pszichopatológia klasszikus és modern szemléletébe, kutatási eredményeibe, valamint a pszichoanalitikus fejlődéspszichológia klasszikus és modern koncepcióiba.

A tematika a következő témacsoportokat tárgyalja: 1. A fejlődési pszichopatológia hőskora, szemléletének eredete, klasszikus modelljei, és kutatásai. A fejlődési pszichopatológia modern szemlélete. Az evolúciós szemlélet beépülése a fejlődési pszichopatológia koncepcióiba; Adaptivitás, kompetencia, reziliencia; Klinikai zavarok kutatása a modern fejlődési pszichopatológiai koncepciók alapján.

2. Pszichoanalitikus fejlődési pszichopatológia: A klasszikus pszichoanalitikus modell fejlődés-elmélete – Sigmund Freud és  Budapesti Iskola. Fejlődési vonalak: Anna Freud modellje. A korai fejlődés klasszikus kapcsolati modelljei – A „tárgykapcsolatelmélet” és az „énpszichológiai iskolaa pszichoanalízisben. A csecsemő- és a gyermekmegfigyelésen alapuló klasszikus pszichoanalitikus modellek: René Spitz Margaret Mahler  és Selma Fraiberg. A modern csecsemőkutatások és a kötődéselmélet hatása a pszichoanalitikus fejlődéslélektanra: Daniel Stern, Patricia Crittenden.

3. A fejlődési pszichopatológia és pszichoanalitikus fejlődéspszichológia találkozási pontjai. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

Milton, J., Polmear, C., & Fabricius, J. (2011). A short introduction to psychoanalysis. Sage.

Freud, A. (2018). Normality and pathology in childhood: Assessments of development. Routledge.

Stern, D. N. (2018). The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. Routledge.

Winnicott, D. W. (1991). Playing and reality. Psychology Press.

Ajánlott olvasmányok:

Chiccetti, D., (Ed.) (2016), Developmental psyhopathology. Third Edition. Volume One: Theory and Method. Hoboken, NJ: Wiley.

Mitchell, S. A., & Black, M. J. (2016). Freud and beyond: A history of modern psychoanalytic thought. Hachette UK.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Ismeri a fejlődési pszichopatológia modern szemléletét, modelljeit és főbb kutatási irányait

- Ismeri a klasszikus és modern pszichoanalitikus elméletek alapkoncepcióit és fejlődéselméletét.

- Átlátja a gyermekmegfigyelés és a pszichoanalitikus fejlődéselméletek kapcsolatát.

- Ismeri a modern csecsemőkutatások hatását a fejlődéselméletekre..

b)    képességei

- Képes elméleti tudását a fejlődéspszichológiai kutatások tervezésében felhasználni

- Képes elméleti tudását a fejlődési pszichopatológiai kutatások tervezésében alkalmazni.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe