Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy bevezetést adjon a fejlődési pszichopatológia klasszikus és modern szemléletébe, kutatási eredményeibe, valamint a pszichoanalitikus fejlődéspszichológia klasszikus és modern koncepcióiba. A tematika a következő témacsoportokat tárgyalja: 1. A fejlődési pszichopatológia hőskora, szemléletének eredete, klasszikus modelljei, és kutatásai. A fejlődési pszichopatológia modern szemlélete. Az evolúciós szemlélet beépülése a fejlődési pszichopatológia koncepcióiba; Adaptivitás, kompetencia, reziliencia; Klinikai zavarok kutatása a modern fejlődési pszichopatológiai koncepciók alapján. 2. Pszichoanalitikus fejlődési pszichopatológia: A klasszikus pszichoanalitikus modell fejlődés-elmélete – Sigmund Freud és Budapesti Iskola. Fejlődési vonalak: Anna Freud modellje. A korai fejlődés klasszikus kapcsolati modelljei – A „tárgykapcsolatelmélet” és az „énpszichológiai iskola” a pszichoanalízisben. A csecsemő- és a gyermekmegfigyelésen alapuló klasszikus pszichoanalitikus modellek: René Spitz Margaret Mahler és Selma Fraiberg. A modern csecsemőkutatások és a kötődéselmélet hatása a pszichoanalitikus fejlődéslélektanra: Daniel Stern, Patricia Crittenden. 3. A fejlődési pszichopatológia és pszichoanalitikus fejlődéspszichológia találkozási pontjai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: Milton, J., Polmear, C., & Fabricius, J. (2011). A short introduction to psychoanalysis. Sage. Freud, A. (2018). Normality and pathology in childhood: Assessments of development. Routledge. Stern, D. N. (2018). The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. Routledge. Winnicott, D. W. (1991). Playing and reality. Psychology Press. Ajánlott olvasmányok: Chiccetti, D., (Ed.) (2016), Developmental psyhopathology. Third Edition. Volume One: Theory and Method. Hoboken, NJ: Wiley. Mitchell, S. A., & Black, M. J. (2016). Freud and beyond: A history of modern psychoanalytic thought. Hachette UK. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a fejlődési pszichopatológia modern szemléletét, modelljeit és főbb kutatási irányait - Ismeri a klasszikus és modern pszichoanalitikus elméletek alapkoncepcióit és fejlődéselméletét. - Átlátja a gyermekmegfigyelés és a pszichoanalitikus fejlődéselméletek kapcsolatát. - Ismeri a modern csecsemőkutatások hatását a fejlődéselméletekre.. b) képességei - Képes elméleti tudását a fejlődéspszichológiai kutatások tervezésében felhasználni - Képes elméleti tudását a fejlődési pszichopatológiai kutatások tervezésében alkalmazni. |