Tantárgy adatlapja
A szeminárium tárgya a Mediterráneum történelme és
történetírása a kora újkortól kezdődően. A kurzus tematikus blokkokra
tagolódik, minden héten a Mediterráneum történetének más-más témáját
tárgyaljuk. A kurzus a francia Annales-iskolával és Fernand Braudel
munkájával kezdődik. Ugyan a Mediterráneum, illetve a mediterrán világ
fogalmát II. Filipposz kora teremti meg, a szeminárium azonban olyan a
mediterrán világ legfontosabb összetevőinek tekintett fogalmak tárgyalására
fókuszál, melyek a kora újkorban a modern világrendszer kialakulásában
kulcsszerepet játszanak (így pl. egység és hálózat, idő és tér, valamint birodalmak).
A kurzus annak is figyelmet szentel, hogy miként használták a Mediterráneum
történelmét és történetírását a globális modellekben. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom
(jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás
adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Monique O’Donnell and Eric R Dursteler, The Mediterranean
World: From the Fall of Rome to the Rise of Napoleon, Baltimore: John Hopkins
University Press, Molly Greene, A Shared World: Christians and Muslims in
the Early Modern Mediterranean, (Princeton: University Press, 2000). Ajánlott irodalom: Gaviel Piterberg, Tefilo F. Ruiz, Geoffrey Symcox, Braudel
Revisited, The Mediterranean World, 1600-1800, (Berkley; Los Angeles:
University of California Press, 2010. Horden Purcell and Sharon, Eds. Kinoshita, A Companion to
Mediterranean History, (Oxford: Wiley-Blackwell, 2014.) Giancarlo Casale, The Ottoman Age of Exploration, (Oxford:
University Press, 2011) |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása,
amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása - A hallgatók megismerik a kora újkori Mediterráneum
történetét. - A hallgatók bevezetést kapnak a Mediterráneum
történetírásába. képességei A hallgatók jobban megértik a modern globális gazdasági
rendszerbe történő átmenet kora újkori folyamatát. A hallgatók képessé válnak a kurzus során tárgyalt
kulcsfogalmak (mint pl. egység és hálózatok, kapcsolódások) tematikus és
történeti megközelítésére. |