Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy a hallgatók ismerjék a köznevelési és közoktatási intézményekbe járó, kiemelt bánásmódot igénylő gyermekek csoportjait és azok szükségleteit. A tárgy tanulmányozása során a hallgatók felkészülnek a kiemelt bánásmódot igénylő gyermekek integrált, többségi keretek között történő foglalkoztatására.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kitűzött célok, a következő témakörök elméleti és gyakorlati feldolgozásával valósulnak meg: A kiemelt bánásmódot igénylő gyermekek, tanulók csoportjai a Közoktatási törvény szerint. A NAT vonatkozó irányelvei. Gyógypedagógiai alapfogalmak - paradigmaváltás a gyógypedagógiában. Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek. Tanulási, fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek. BTMN és kiemelt figyelmet igénylő tanulók segítése a közoktatásban. Integráció, inklúzió. A gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus és pedagógus együttműködése. Egyéni fejlesztési tervek készítése. Az értékelés sajátosságai az inkluzív csoportban, a formatív értékelés kiemelt szerepe, az eltérésekhez igazodó differenciálás az értékelés során, önértékelés, értékelés csoportban.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gordosné Szabó Anna (szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Medicina, Budapest (2004) ISBN 9632427572
Gordosné Szabó Anna: Bevezető általános gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2004. ISBN 9631953513
Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar, Budapest, 2000. ISBN 9637155287
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kőpatakiné Mészáros Mária (szerk.) Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest, 2008. ISSN 1789-2554
Gyarmathy Éva (1998): Tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában. Új Pedagógiai Szemle, 48(11), 68–76. p.
Szakmai ajánlás a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók neveléséhez-oktatásához. Oktatási Hivatal.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A tanegység tanulmányozása során, tájékozottá válik a tanulók megismerésének módszereinek, a differenciális pedagógia, az adaptív tanulásszervezés, a nevelési-oktatási stratégiák, módszerek kiválasztásának és alkalmazásának kérdéseiben.
Tisztában van a sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges módszertanokkal.
b) képességei
A tanegység tanulmányozása során a hallgató képessé válik reális képet kialakítani a tanulók világáról, a nevelés és a tanulói személyiség fejlesztésének lehetőségeiről. Jártasságot szerez, a nehézségekkel küzdő vagy a sajátos nevelési igényű, valamint a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű, a tantárgyában különleges bánásmódot igénylő tanulók felismerésében, hatékony nevelésében, oktatásában, számukra differenciált bánásmódot nyújtásában.
c) attitűdje
Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.
Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.