Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a fogyatékos, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyeztű, valamint tehetséges gyermekek pszichés problémáit. Észleljék a biológiai alapfunkciók zavarait (alvás- és evészavarok), a szorongásos rendellenességek (fóbiák, kényszerbetegség) tüneteit. Kellő ismeretekkel rendelkezzenek az intézményes segítségnyújtás színtereiről, az óvoda- és iskolapszichológusi munkáról, a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységéről.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók csoportjai a Közoktatási törvény szerint. Gyógypedagógiai alapfogalmak - paradigmaváltás a gyógypedagógiában. Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek. Tanulási, fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek. A gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus és pedagógus együttműködése. Az intellektuális képességzavarban érintett gyermekek mentális és tanulási problémái. Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek lélektana. A tehetséges gyermek.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Zászkaliczky Péter (szerk.): "... önmagában véve senki sem... " Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola. 2002.
Bodrogai Tibor – Pápay Nikolett – Soltész Éva – Vaskó Györgyné: Sajátos nevelési igényűek pedagógiája és pszichológiája. Szent István Társulat. Budapest. 2012. ISBN 9789632773636
Illyés Gyuláné – Illyés Sándor: Gyógypedagógiai pszichológia. Akadémiai Kiadó. Budapest. 1987. ISBN 9630545969
Bank Éva: Pszichés és viselkedési problémák megjelenése enyhén értelmi fogyatékos gyermekek körében. Gyógypedagógiai szemle, 2016. (44. évf.) 1. sz. 15-30. old.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Perlusz Andrea (szerk.): A pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek társadalmi helyzetét feltáró országos kutatásról. A Gyógypedagógia Fejlesztéséért Alapítvány. 2017.
http://www.eltereader.hu/media/2018/09/ELTE_2018_Kutatasi_beszamolo_READER.pdf
Czeizel Endre: A tehetség genetikai alapjai. Tehetség, 2015.(23.évf.)4.sz. 23-33-oldal.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató ismeri a különleges bánásmódot igénylő gyermekek pszichés terhelését, a környezet és az oktatási intézmények lelkileg gyakorolt nyomásának következményeit.
b) képességei
Törekszik a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe venni, tiszteletben tartja a tanulók személyiségét.
c) attitűdje
Érzékeny a hátrányos társadalmi helyzetből, a szegénységből, az előítéletektől övezett kisebbségi létből fakadó nehézségekre.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni. Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.