Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek pszichológiája
Tárgy kódja: BBLTI20300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Horváth Mariann
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a fogyatékos, a hátrányos és halmozottan hátrányos helyeztű, valamint tehetséges gyermekek pszichés problémáit. Észleljék a biológiai alapfunkciók zavarait (alvás- és evészavarok), a szorongásos rendellenességek (fóbiák, kényszerbetegség) tüneteit. Kellő ismeretekkel rendelkezzenek az intézményes segítségnyújtás színtereiről, az óvoda- és iskolapszichológusi munkáról, a pedagógiai szakszolgálatok tevékenységéről.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók csoportjai a Közoktatási törvény szerint. Gyógypedagógiai alapfogalmak - paradigmaváltás a gyógypedagógiában. Gyógypedagógiai és gyógypedagógiai pszichológiai ismeretek. Tanulási, fejlesztési, nevelési stratégiák, módszerek. A gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus és pedagógus együttműködése. Az intellektuális képességzavarban érintett gyermekek mentális és tanulási problémái. Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek lélektana. A  tehetséges gyermek.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Zászkaliczky Péter (szerk.): "... önmagában véve senki sem... " Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola. 2002.

Bodrogai Tibor – Pápay Nikolett – Soltész Éva – Vaskó Györgyné: Sajátos nevelési igényűek pedagógiája és pszichológiája. Szent István Társulat. Budapest. 2012. ISBN 9789632773636

Illyés Gyuláné – Illyés Sándor: Gyógypedagógiai pszichológia. Akadémiai Kiadó. Budapest. 1987. ISBN 9630545969

Bank Éva: Pszichés és viselkedési problémák megjelenése enyhén értelmi fogyatékos gyermekek körében. Gyógypedagógiai szemle, 2016. (44. évf.) 1. sz. 15-30. old.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Perlusz Andrea (szerk.): A pszichoszociális fogyatékossággal élő személyek társadalmi helyzetét feltáró országos kutatásról. A Gyógypedagógia Fejlesztéséért Alapítvány. 2017.

http://www.eltereader.hu/media/2018/09/ELTE_2018_Kutatasi_beszamolo_READER.pdf

Czeizel Endre: A tehetség genetikai alapjai. Tehetség, 2015.(23.évf.)4.sz. 23-33-oldal.

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató ismeri a különleges bánásmódot igénylő gyermekek pszichés terhelését, a környezet és az oktatási intézmények lelkileg gyakorolt nyomásának következményeit.

b) képességei

Törekszik a tanulók egyéni sajátosságait figyelembe venni, tiszteletben tartja a tanulók személyiségét.

c) attitűdje

Érzékeny a hátrányos társadalmi helyzetből, a szegénységből, az előítéletektől övezett kisebbségi létből fakadó nehézségekre.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni. Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
tanító BALP-XTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BALP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe