Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A lengyel esszéiskola
Tárgy kódja: BMLSV01900M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Pálfalvi Lajos
Tárgyleírás:

A lengyel esszéiskola előzményeit tárgyalva újra átgondoljuk a lengyel irodalom történetét, mert a kutatók már a középkorban, a reneszánszban és a barokkban is keresik a műfaji előzményeket, a felvilágosodás korának publicisztikája pedig szinte már igazi esszéket is hoz. Ennek ellenére a romantikától eredeztetjük, de a XX. században jut a csúcsra. Izgalmas kérdés, hogy találhatunk-e maradandó esszéket a XXI. századi lengyel irodalomban, vagy már utolérhetetlenek Czesław Miłosz, Zbigniew Herbert és mások esszéi.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    CzesławMiłosz esszéi

    Zbigniew Herbert esszéi

    Jerzy Stempowski esszéi

    Stanisław Vincenz esszéi

Ajánlott irodalom:

    Jan Tomkowski (összeáll.): Polski esej literacki. Antologia, Wrocław,2017. ISBN 978836588265

    Marta Wyka (szerk.): Polski esej. Studia, Kraków 1991. ISBN 8370520304

    Małgorzata Krakowiak: Mierzenie się z esejem. Studia nad polskimi badaniami eseju literackiego, Katowice 2012. ISBN 9788322621479

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Átfogóan ismeri a szláv nyelvekre jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos, közéleti és népszerűsítő műfajokat.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    Megismeri a műfaj fejlődésének főbb szakaszait a világirodalomban, az előzményeket is beleértve.

    Megismeri a lengyelországi honosítást.

    Képet a legkiemelkedőbb lengyel esszéistákról és életművükről.

b) képességei

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni.

    Képes a szlavisztika szempontjából releváns európai és Európán kívüli kulturális jelenségek multikulturális szempontú szintetizáló elemzésére.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    El tud igazodni a tudományos diszkurzus és a szépirodalom közti igen vonzó területen.

c) attitűdje

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik.

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    Szakmai érdeklődése a szlavisztikán belül elkötelezett, folyamatos. Megszerzett tudását a jelenkori társadalmi és kulturális folyamatok és jelenségek megértésére használja fel.

    Megismeri a lengyel esszéista tolakodástól és agitációtól tartózkodó mérsékelt, szemlélődő alkatát, ahonnan a világkultúrára és a lengyel provinciákra is rálátás nyílik.

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Folyamatosan reflektál saját beágyazottságára, megpróbálja önmagát történeti és kulturális dimenziókban is látni és láttatni.

    Tudásszintjének megfelelően szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

    Reflektál szakterülete európai beágyazottságára, megpróbálja azt történeti és kulturális dimenziókban is látni.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rends

zerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe