Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A német nyelvű irodalmak recepciója Magyarországon
Tárgy kódja: BBLGE11300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Berzeviczy Klára
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a német nyelvű irodalmak magyarországi recepciójával. Első sorban 18–21. századi szövegek állnak az előadás középpontjában.
Az előadás célja a befogadási folyamatok megértése, meghatározó elemeik és kontextusuk elemzése, továbbá a média szerepének vizsgálata az irodalom- és kultúraközvetítésben. Az alkalmazott irodalomtudományi módszerek: komparatisztika, recepcióesztétika, intertextualitás és interkulturalitás, fordítástudomány.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Császár Elemér: A német költészet hatása a magyarra a XVIII. században. Budapest, 1913.
Gálos Rezső: Német hatás XVIII. századi költészetünkben. In: ItK (53) 1943.
Szász Ferenc: Az induló Nyugat és az osztrák irodalom. In: Helikon, 22 (1976), 255–263.
Thomas Mann und Ungarn. Hg. von Antal Mádl und Judit Győri. Budapest, 1977. ISBN9630508591
Rezeption der deutschen Literatur in Ungarn. Hg. von László Tarnói. Budapest, 1987. (= Budapester Beiträge zur Germanistik)
Tamás Attila: Kosztolányi Dezső és az osztrák líra. In: Studia Litteraria, 26 (1990), 69–82.
Rezeption der deutschsprachigen Literatur in Ungarn 1945-1980. Hg. von Antal Mádl. Budapest, 1991.
Pukánszky Béla: A magyarországi német irodalom története, 2002. ISBN9632026195
Gábor Kerekes: Verspätet, abgebrochen, erschwert, unwillig und rational. Studien zur Rezeption deutscher Literatur und Kultur in Ungarn im 20. Jahrhundert. Budapest, 2013. ISBN 978-963-87741-3-2
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a szakiránynak megfelelő nyelvű kultúrák jellemző szellemi, művészeti irányzatait, megjelenési formáit.
Átlátja a szakiránynak megfelelő nyelvű szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakiránynak megfelelő nyelvű szakkifejezéseit.
b) képesség
Értelmezi a szakiránynak megfelelő nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát.
Képes műfajilag sokszínű, a szakiránynak megfelelő nyelvű szövegek és kulturális jelenségek értelmezésére.
Képes az irodalmi műveket, a célnyelvi kultúra egyéb megjelenési formáit, az ezekről szóló szakirodalmat kritikusan, értően áttekinteni, értelmezni, az irodalmi és kulturális trendekben elhelyezni.
c) attitűd
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Elfogadja a magyar és az európai identitások vallási és társadalmi, történeti

és jelenkori sokszínűségét.
Nyitott a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetősége irányába.
d) autonómia és felelősség
Kialakít olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását. 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

germanisztika [német] BALB-AGE alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe