Tantárgy adatlapja
A tanegység célja a hallgatók megismertetése a nyelvészeti vizsgálatok alapvető módszereivel. Ez egyfelől a különböző elméleteknek megfelelő kutatási módszerekbe, másfelől pedig a nyelvtudomány empirikus módszertanába történő bevezetést takarja. A tantárgy keretein belül a hallgatók számára az elementáris logika elméleti alapjainak megismerésén túl lehetőség nyílik a generalizációk és következtetések képességének fejlesztésére is. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Schlobinski, Peter, Empirische Sprachwissenschaft (= WV-Studium 174 Linguistik). Opladen, Westdeutscher Verlag, 1996, ISBN 3-531-22174-4 Sichelschmidt, Lorenz, Sprache Studieren. Wichtige Methoden der Linguistik. http://www.uni-bielefeld.de/lili/studium/faecher/linguistik/buch_online/kapitel5.html Ayaß, Ruth, Bergmann, Jörg (Hrsg.), Qualitative Methoden der Medienforschung. Reinbek bei Hamburg, Rowohlt, 2006. ISBN 3-499-55665-0 Ajánlott irodalom: Senft, Gunter, Linguistische Feldforschung. In: Horst. M. Müller (Hrsg.), Arbeitsbuch Linguistik. Paderborn, Schöningh UTB, 2009 (2nd rev. ed.) pp. 353-363. ISBN 3-825-22169-5 Bowern, Claire, Linguistic Fieldwork. New York, Macmillan, 2008, ISBN 0-230-54538-6 Finke, Peter, Grundlagen einer linguistischen Theorie: Empirie und Begründung in der Sprachwissenschaft. Vieweg, 1979, ISBN 3-528-08390-5 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri a német nyelv mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket. Választott szakterületének (német nyelvészet) legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik. b) képességei Képes műfajilag sokszínű, a szakiránynak megfelelő nyelvű szövegek és kulturális jelenségek értelmezésére. Képes a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére. Képes önálló empirikus adatgyűjtésre és feldolgozásra, az empirikus kutatás különböző módszereinek alkalmazásá ra. Képes alapvető kutatási technikák alkalmazására, szakmai kérdések megoldására a nyelv-, és a kultúratudomány területén. Képes tudását, az egyéni és szervezeti erőforrásokkal tudatosan gazdálkodva, önállóan fejleszteni. Képes saját tudása magasabb szintre emelésére, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére és önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására. c) attitűdje Elkötelezett a szakiránynak megfelelő nyelv és kultúra megismertetése iránt, törekszik megszerzett tudása kreatív felhasználására. Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát. Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát. Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire. d) autonómiája és felelőssége Kialakít olyan koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és közössége épülését. Kritikus tudatosság jellemzi a nyelvtudomány módszertanához kapcsolódó kérdésekben. Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért. Elkötelezetten vállalja szakképzettsége átfogó gondolkodásmódjának és gyakorlati normáinak hiteles közvetítését, nyitott az új jelenségek és eredmények befogadására. Nyitott a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetősége irányába. Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani. |