Tantárgy adatlapja
A
tanegység célja, hogy a hallgatók gyakorlatot szerezzenek a résztvevő
csecsemőmegfigyelés módszerében, és elsajátítsák a résztvevő
csecsemő-megfigyelés klasszikus technikájának alapelveit. A félév
során két családnál kell szisztematikus csecsemőmegfigyelést végezniük (15
óra otthoni munka), amelynek anyaga a gyakorlati órán kerül megbeszélésre. Az elsajátítandó ismeretanyag: (1) az egészséges
csecsemő különféle fejlődési területeinek megfigyelése (2) a szülő-csecsemő
kapcsolat sajátosságai különféle kontextusokban (3) a megfigyelői szerep a
családi környezetben (4) a családdal való kommunikáció sajátos helyzetei és
ezek kezelése (5) a tapasztalati tanulás elemei: megfigyelés, önreflexió,
jegyzőkönyvkészítés, megfigyelések feldolgozása. (6) a megfigyelések videóra
rögzítésének alapelvei (7) a videóra rögzített események feldolgozása. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: 1. Rajnik M. (2010): A csecsemőmegfigyelés szerep a
pszichoterápiákban. In Hámori E. (szerk.): Kutatás és terápia metszéspontjai – a várandósságtól a felnőttkorig.
PPKE BTK. Piliscsaba. 2. Adrigán,
E., Békési, B., Campos J. A., Hódi, Á., Rajnik, M. (2014.):
Küszöbperspektíva. A csecsemőmegfigyelés haszna a terápiás munkában I. II.
Pszichoterápia XXIII. év. 2. sz. Ajánlott
olvasmányok: 1. Bick,
E. (1964) Notes on infant observation in psycho-analytic trainig. The International Journal of Psychoanalysis,
45: 558-66. 2.
Waddell, M. (2006) Infant observation in Britain: The Tavistock approach. The
International Journal of
Psychoanalysis 2006. 87. 1103-20. 3. Winnicott, D. W.
Csecsemők megfigyelése kötött helyzetben In Péley, B. (szerk.): A kapcsolatban
bontakozó lélek. 2004. ÚMK Budapest, 45-59. 4. Halász,
A. (1999) A csecsemő-megfigyelés terápia-elmélete és hatása a
pszichoanalízisre. In.: Lust I. (szerk.)
Pszichoanalízis és kultúra. Animula, Budapest, 1999. |