Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A résztvevő csecsemő-megfigyelés gyakorlata: haladó
Tárgy kódja: BT-CSK-0270
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/20/0
Kreditérték: 8
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rajnik Mária
Tárgyleírás:

 

A tanegység célja, hogy a hallgatók gyakorlatot szerezzenek a résztvevő csecsemőmegfigyelés módszerében olyan csecsemőknél, ahol valamilyen kapcsolati- vagy szabályozási probléma jelentkezett a szülő-csecsemő kapcsolatban.

A félév során két családnál kell szisztematikus csecsemőmegfigyelést végezniük (15 óra otthoni munka), amelynek anyaga a gyakorlati órán kerül megbeszélésre.

Az elsajátítandó ismeretanyag: (1) szabályozási problémával küzdő anya-csecsemő pár esetén a gyermek különféle fejlődési területeinek megfigyelése (2) a szülő-csecsemő kapcsolat sajátosságainak megfigyelése különféle kontextusokban (3) a megfigyelői szerep a családi környezetben regulációs probléma esetén (4) a családdal való kommunikáció sajátos helyzetei és ezek kezelése regulációs probléma esetén (5) a tapasztalati tanulás elemei: megfigyelés, önreflexió, jegyzőkönyvkészítés, megfigyelések feldolgozása regulációs probléma esetén (6) a megfigyelések videóra rögzítésének alapelvei (7) a videóra rögzített események feldolgozása regulációs, vagy kapcsolati probléma esetén.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmányok:

1. Rajnik M. (2010): A csecsemőmegfigyelés szerep a pszichoterápiákban. In Hámori E. (szerk.): Kutatás és terápia metszéspontjai – a várandósságtól a felnőttkorig. PPKE BTK. Piliscsaba.

2. Hámori E. (2016): A korai kapcsolat zavarai. Pszichoanalízis, kötődéselmélet és csecsemőkutatás a korai kapcsolati patológiák megértésében. Budapest: Oriold és Társai. ISBN: 978 615 5443 15

3. Adrigán, E., Békési, B., Campos J. A., Hódi, Á., Rajnik, M. (2014.): Küszöbperspektíva. A csecsemőmegfigyelés haszna a terápiás munkában I. II. Pszichoterápia XXIII. év. 2. sz.

4. Stern, D. Anya születik Animula  2007  koraszülöttség fejezete Budapest

5. Hédervári-Heller É. (2008) Szülő-csecsemő konzultáció és terápia - A viselkedésszabályozás zavarai csecsemő és kisgyermekkorban. Animula Kiadó, Budapest.

Ajánlott olvasmányok:

1. Bick, E. (1964) Notes on infant observation in psycho-analytic trainig. The International Journal of Psychoanalysis, 45: 558-66.

2. Sears, W. (2006) Éjszakai gondoskodás. Sanoma, Budapest, 1-70. o.

3. Morris, D. (1993) Babafigyelőben. Park Kiadó, Budapest pp. 69-100

4. Winnicott, D. W. (2000) Kisgyermek, család, külvilág. Animula, Budapest, 11-94. o.

5. Winnicott, D. W.  Csecsemők megfigyelése kötött helyzetben In Péley, B. (szerk.): A kapcsolatban bontakozó lélek. 2004 ÚMK Budapest, 45.-59.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

csecsemő-szülő kapcsolatdiagnosztika és konzultáció BSLB-XCSK szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe