Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Addiktív zavarok rendszerszemléletű megközelítése
Tárgy kódja: BMLMC02100M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó József
Tárgyleírás:

A tantárgy legfontosabb célja a leggyakoribb addiktív zavarok (a kémiai szer addikciók és a viselkedési addikciók) rendszerszemléletű megközelítésének, értelmezésének megtanulása, abból a megfontolásból, hogy multidiszciplináris team tagjaként, pszichiáter, addiktológus szakorvos, vagy klinikai szakpszichológus indikációja mentén, és szakmai felügyelete mellett, értő módon, aktívan tudjanak részt venni a leendő szakemberek az ilyen addiktív zavarokban szenvedő betegek családkonzultációjában, vagy saját hatáskörükben elsődleges prevenciós céllal azok megelőzésében fejtsenek ki családkonzultációs tevékenységet. A kurzus bemutatja a legfontosabb addiktológiai értelmezési kereteket, azaz az addikciók alapmodelljeit, azok értelmezési lehetőségeit, megközelítéseit és a hozzájuk tartozó beavatkozási lehetőségeket.
A tantárgy révén megismerkedünk olyan modellekkel, mint a:
Morális modell
Tanulási modell
Betegségmodell
Önmedializációs modell
Szociális modell.
A kurzus megismerteti az addikciók legalapvetőbb mechanizmusait, az egyes addiktív kórképek pszichopatológiai vonatkozásait, az egyes pszichoaktív szereket, azok hatástani csoportosítását és logikus rendszerben kapcsolja össze a korábbi rendszerelméleti és pszichopatológiai kurzusok tananyagával, azzal a céllal, hogy a hallgató értő részvevője lehessen a családkonzultációt támogató rendszer- és hálózatelméleti megközelítéseket alkalmazó komplex kezelési, rehabilitációs és prevenciós eljárásoknak. Nagy hangsúlyt fektet arra a lehetőségre, hogy az addikciók általában rendszerszemléletben jól értelmezhetők, emiatt a családterápia vagy családkonzultáció nélkülözhetetlen része a kezelésnek vagy a prevenciónak. Emiatt foglalkozik az addiktív zavarok kezelésében, rehabilitációjában alkalmazható speciális családkonzultációs módszerekkel, lehetőségekkel. Tanácsadási és pszichoedukációs alkalmazási céllal a hallgatók megismerkednek az addiktív kórképek legfontosabb szomatikus, pszichés és szociális szövődményeivel is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Hanna, S. M. (2021). Családterápia a gyakorlatban. Budapest, HU: Semmelweis Kiadó. (ISBN 9789633311400)
Liberman, R. P. (2010). A családok bevonása kezelésbe. In R. P. Liberman, Felépülés a betegségből. A pszichiátriai rehabilitáció kézikönyve (pp. 278-357). Budapest, HU: Oriold és Társai. (ISBN 9789639771420)
Németh, A. & Gerevich, J. (2000) Addikciók. Budapest, HU: Medicina. (ISBN 9632426088)
AJÁNLOTT IRODALOM

:
American Psychiatric Association (2014). DSM-5 referencia-kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz. Budapest, HU: Oriold és Társai. (ISBN 9786155443015)
Kiss, A., Farkas, J. & Kapitány-Fővény, M. (Eds.) (2022). Addiktológiai zavarok pszichoterápiája. Budapest, HU: Medicina. (ISBN 9789632268293)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a családterápia elméleti hátterének tudományos, rendszerszemléleti megközelítéseit, azok legfontosabb fogalmait, alkalmazási területeit.
Ismeri az emberi (családi és közösségi) hálózatok működését, azok feltárásának módszereit.
Tájékozott a lelki betegségek kialakulásának, ellátási/kezelési rendszerének folyamatában.
Ismeri a legfontosabb addiktív zavarok jellemzőit.
b) képesség
Képes kompetenciahatárainak megfelelően helyzetelemzésre, kockázati tényezők feltérképezésére, preventív beavatkozások tervezésére és megtételére.
Képes az egyes addiktív zavarok rendszerszemléletben történő megértésére, értékelésére.
Képes a családkonzultációs folyamatok szakszerű megtervezésére és kivitelezésére.
Képes szükség esetén a segítség elfogadására történő szocializálás megvalósítására.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli.
A kliens(ek) terápiája érdekében felelősségteljesen működik együtt a gyógyító-kezelő team valamennyi tagjával.
A rábízott információkat, valamint a dokumentációban rögzített adatokat a jogszabályoknak megfelelően kezeli.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe