Tantárgy adatlapja
A tanegység célja: A pszichopatológiai elméletekbe, modellekbe és a pszichopatológiai jelenségek ismeretanyagába való bevezetés. Megismerkedés az egyes kórformák jellegzetességeivel a BNO-10 és a DSM-5 osztályozása szerint. Témák: 1. Pszichopatológia a tudományban és a klinikai gyakorlatban – a pszichés rendellenességek meghatározása; hajdani felfogások és gyógymódok; mai irányzatok a pszichopatológiában. 2. Az abnormalitás pszichológiai és pszichopatológiai modelljei. A diagnosztikai rendszerek és kézikönyvek (BNO-10, DSM-IV-R, DSM-5) osztályozási elvei. 3. Organikus kórképek. 4. Szorongásos kórképek és a fóbiák. 5. Pánikzavar, stressz-zavarok és kényszeres kórképek. 6. Hangulatzavarok – a depresszió és a bipoláris kórképek. 7. Az öngyilkosság. 8. Szomatoform zavarok és pszichoszomatikus kórképek. 9. Evés- és testképzavarok. 10. Skizofrénia és pszichotikus kórképek. 11. Személyiségzavarok. 12. Szenvedélybetegségek 13. Pszichopatológia az időskorban. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Comer, Ronald J., A lélek betegségei: pszichopatológia, Budapest, Osiris, 2003, ISBN 963-389-448-4 Füredi János et al. (szerk), A magyar pszichiátria kézikönyve, Budapest, Medicina, 2003, ISBN 963-242-751-3 Tringer László, A pszichiátria tankönyve, Budapest, Semmelweis Kiadó, 2005, ISBN 963-9214-47-7 Ajánlott irodalom: DSM-IV-TR diagnosztikai kritériumai, Budapest, Animula, 2001, ISBN 963-8089-94-6 BNO-10 zsebkönyv, Budapest, Animula, 2004, ISBN 963-9410-61-6 DSM-5 referencia-kézikönyv a DSM-5 diagnosztikai kritériumaihoz. Oriold és Társai Kiadó és Szolgáltató Kft. ISBN: 978-615-5443-01-5 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Részletes ismeretekkel rendelkezik az egyes kórképek, magatartászavarok tüneteiről, - valamint az egyes kórképek diagnosztikai lehetőségeiről, diagnosztikus kritériumairól, - ismeri a tünetek közti összefüggéseket és - a differenciáldiagnosztikai elveket. b) képességei - Képes a vizsgálathoz szükséges releváns kérdések megfogalmazására, - a kapott adatok megfelelő diagnosztikus értékelésére, - képes a differenciál-diagnosztikai szempontokat érvényesíteni |