Tantárgy adatlapja
Ezen utolsó, „haladó szintű” módszertan-szeminárium főbb céljai: (1) a tanárjelöltek támogatása tanítási gyakorlatuk során, (2) a gyakorlat dokumentációjának segítése, valamint (3) felkészítésük egy osztálytermi kutatás elvégzésére. A kurzus során a hallgatók megismerkednek a célzott megfigyelés (kollégáké és önmaguké) módszereivel; elsajátítják a reflektív gyakorlat és az önértékelés technikáit (óra utáni reflexiókat elemeznek, majd írnak; tanári naplót vezetnek); megtanulják az osztálytermi kutatás/akciókutatás tervezésének és lebonyolításának alapjait; mini-kutatásuk eredményeit szóbeli prezentáció formájában ismertetik és vitatják meg. Emellett a szeminárium lehetőséget ad a tanítási gyakorlat során felmerülő bármilyen aktuális probléma, nehézség, kérdés (módszertani, pedagógiai, egyéb) hétről hétre történő rendszeres megbeszélésére, megoldási javaslatok kidolgozására, egymás támogatására. Az értékelés alapja a kurzus látogatása, aktív részvétel, a gyakorlat dokumentációja (hospitálási napló, tematikus terv, óratervek, reflexiók) és a prezentáció. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Farrell, Thomas S. C. (2021). Doing Reflective Practice in English Language Teaching. Routledge. Smith, R. (2020). Mentoring teachers to research their classrooms: A practical handbook. British Council. Ajánlott irodalom: Brown, H. D. (2007). Teaching by Principles. (3rd ed). US: Pearson Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. (5th ed). UK: Pearson Longman. Hedge, T. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. (2nd ed). Oxford: OUP. Richards, J.C. and Rodgers, T.S. (2014). Approaches and Methods in Language Teaching: a Description and Analysis. (3rd ed.) Cambridge: CUP Ur, P. (2012). A course in English language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a tanulás különböző formáinak ismerete mind általános, mind pedig konkrét szaktárgyi vonatkozásban, - a tanulói tudás különböző formáinak, szerveződésének, a fogalomrendszerek, készségek és képességek fejlődési törvényszerűségeinek ismerete, b) képességei - képes tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók megválasztására, - képes a rendelkezésre álló taneszközöket saját munkájában felhasználni, rendszerbe szervezni, új eszközöket tervezni, - képes a tanulásszervezési eljárások és tanítási módszerek széles skáláját alkalmazni a hatékony tanulási környezet kialakítása érdekében, - képes a tanórai munka hatékony, lendületes irányítására, a tanulók figyelmének, érdeklődésének felkeltésére és fenntartására - képes megtartani iskolai tanórákat |