Tantárgy adatlapja
Az autizmus spektrum összetett neurobiológiai hátterű idegrendszeri fejlődési eltérés/állapot. A tantárgy foglalkozik az autizmus etiológiájával, genetikai hátterével, a környezeti faktorok szerepével és ezek kölcsönhatásával, illetve az oki tényezőknek az agyi fejlődésre és neurobiológiai működésre való hatásával. Részletesen tárgyalja a vonatkozó bizonyított ismereteket és a még nyitott kérdéseket, ismerteti a kapcsolódó kutatásokat és ezek etikai és gyakorlati vonatkozásait. Kitér az etiológiai tényezőkkel összefüggésbe hozható társuló rendellenességekre. Áttekinti az autizmus spektrum zavarra vonatkozó epidemiológiai ismereteket, az előfordulási gyakorisággal kapcsolatos aktuális kutatási kérdéseket.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
FRED R. VOLKMAR, LISA A. WIESNER: Az autizmus kézikönyve Budapest, Geobook 2013, 2. fejezet p. 40-61. ISBN 9786155015182
SUE FLETCHER WATSON, FRANCESCA HAPPÉ: Új bevezetés a pszichológiai elméletekbe és vitákba Budapest NFSZK 2020, 4. fejezet p 70-83
Ajánlott irodalom:
DR. RÉTHELYI JÁNOS: Az autizmus spektrum zavar genetikai és neurobiológiai háttere. In: Szakmai protokoll az autizmus spektrum zavar felismeréséhez és pszichiátriai ellátásához felnőttkorban Budapest, NFSZK 2020 https://infobazis.aosz.hu/szabalyozok-iranyelvek/szakmai-protokoll-az-autizmus-spektrumzavar-felismeresehez-es-pszichiatriai-ellatasahoz-felnottkorban
CATHERINE BARTHÉLÉMY, JOAQUIN FUENTES, PATRICIA HOWLIN, RUTGER VAN DER GAAG: Autizmus spektrum állapot – azonosítás, megértés, fejlesztés Autism Europe 2019
https://issuu.com/aosz-budapest/docs/layout.doc.aeu_hun_final
DR. STEFANIK KRISZTINA, PREKOP CSILLA: Autizmus spektrum zavarok in. A gyermek- és ifjúkor pszichés zavarainak tankönyve szerk.: Balázs Judit, Miklósi Mónika Budapest, Semmelweis Kiadó, 3.1.4 fejezet. ISBN 9789633313459
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 6. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri az autizmus spektrum zavar etiológiai hátterével és neurobiológiájával kapcsolatos fogalmakat, az alapvető neurobiológiai összefüggéseket, áttekintéssel rendelkezik a kapcsolódó kutatási kérdésekről és azok etikai és gyakorlati vonatkozásairól, ismeri az előfordulási gyakorisággal kapcsolatos alapfogalmakat és a korszerű adatokat és áttekintéssel rendelkezik az adatok változásának összefüggéseiről és azoknak az ellátórendszerre vonatkozó következményeiről.
b) képesség
A szerzett ismereteket képes a saját szakterületén alkalmazni, pl. az ellátásszervezésben, vagy az egyéni és családtámogatás során. Képes a megszerzett tudását a szakterületén szükséges adaptált formában átadni.
c) attitűd
Nyitott a változó, fejlődő tudás befogadására.
d) autonómia és felelősség
Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.