Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az idegrendszer érése és a korai fejlődési zavarok kialakulása
Tárgy kódja: BMNPS01500A
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Batta Barbara
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy bemutassa az ontogenetikus fejlődésmenet tipikus útját a fogantatástól a megszületésig, majd kiskamasz korig, részletezve a magzati agy genetikusan kódolt érési folyamatait, ill. a környezet ingereinek fontosságát a szenzitív periódusok vonatkozásában.

Hangsúlyt kap a plaszticitás, és az agy regenerációs képessége.

Bemutatásra kerül az egyes érzékszervek, az érzékelés és a mozgás érése és szabályozása, majd korai funkcionális összekapcsolódásuk, és szerepük a jól működő idegrendszeri hálózat kialakulásában.

Ezen túlmenően a kurzus bemutatja az ontogenetikus fejlődésmenet során fellépő, az idegrendszer károsodását, eltérő fejlődését kialakító folyamatokat. Ismertetésre kerül az organikus éretlenség problémaköre, a szenzoros rendszerek működési eltéréseinek jelentősége és hatása az érési folyamatokra, a feldolgozás eltérő működése; a gyakolati munkában szükséges szenzoros kérdőív felépítése.

A hallgatók megtanulják az eltérő fejlődésmenetre utaló  motoros, pszichés, kognitív és szociális tüneteket életkori csoportonként. Bemutatásra kerülnek a tünetek csökkentését célzó korai (oki) szenzomotoros és prekognitív/kognitív terápiák.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező olvasmány:

Katona, F. (1989/2014). Clinical neuro-developmental diagnosis and treatment. In Zelazo, P. R., Barr, R. G., & Zelazo, P. D. (2014). Challenges to developmental paradigms: Implications for theory, assessment and treatment. Psychology press, 167-187.

Kristie Brandt, C. N. M., Perry, B. D., Stephen Seligman, D. M. H., & Tronick, E. (Eds.). (2013). Infant and early childhood mental health: Core concepts and clinical practice. American Psychiatric Pub.

Zeanah, C. H. (Ed.). (2018). Handbook of infant mental health. Guilford Publications.

Ajánlott olvasmány:

Berényi, M., Katona, F., Sanchez, C., & Mandujano, M. (2011). Phylo-and ontogenetic aspects of erect posture and walking in developmental neurology. Ideggyogyaszati Szemle, 64(7-8), 239-247.

Zelazo, P. R., Barr, R. G., & Zelazo, P. D. (2014). Challenges to developmental paradigms: Implications for theory, assessment and treatment. Psychology press.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Ismeri az ontogenetikus fejlődésmenet állomásait motoros,  pszichés,  kognitív és szociális vonatkozásban,

- átlátja a szenzitív periódusok és az idegrendszeri fejlődés hierechiájának  jelentőségét, valamint

- az optimális környezeti ingerek fontosságát.

- Ismeri az eltérő idegrendszeri fejlődés motoros, pszichés, kognitív és szociális  tüneteit

- Átlátja az organikus éretlenség problémakörét és jelentőségét

b)    képességei

- Felismeri az organikus éretlenség tüneteit, és képes azt pszichológusi gyakorlati munkája során figyelembe venni

-  Képes kompetenciahatárainak meghatározására az eltérő fejlődésű gyermekek vonatkozásában

- Képes az idegrendszeri fejlődés és a tünetek összefüggésére vonatkozó oki gondolkodásra

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe