Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy bemutassa az ontogenetikus fejlődésmenet tipikus útját a fogantatástól a megszületésig, majd kiskamasz korig, részletezve a magzati agy genetikusan kódolt érési folyamatait, ill. a környezet ingereinek fontosságát a szenzitív periódusok vonatkozásában. Hangsúlyt kap a plaszticitás, és az agy regenerációs képessége. Bemutatásra kerül az egyes érzékszervek, az érzékelés és a mozgás érése és szabályozása, majd korai funkcionális összekapcsolódásuk, és szerepük a jól működő idegrendszeri hálózat kialakulásában. Ezen túlmenően a kurzus bemutatja az ontogenetikus fejlődésmenet során fellépő, az idegrendszer károsodását, eltérő fejlődését kialakító folyamatokat. Ismertetésre kerül az organikus éretlenség problémaköre, a szenzoros rendszerek működési eltéréseinek jelentősége és hatása az érési folyamatokra, a feldolgozás eltérő működése; a gyakolati munkában szükséges szenzoros kérdőív felépítése. A hallgatók megtanulják az eltérő fejlődésmenetre utaló motoros, pszichés, kognitív és szociális tüneteket életkori csoportonként. Bemutatásra kerülnek a tünetek csökkentését célzó korai (oki) szenzomotoros és prekognitív/kognitív terápiák. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmány: Katona, F. (1989/2014). Clinical neuro-developmental diagnosis and treatment. In Zelazo, P. R., Barr, R. G., & Zelazo, P. D. (2014). Challenges to developmental paradigms: Implications for theory, assessment and treatment. Psychology press, 167-187. Kristie Brandt, C. N. M., Perry, B. D., Stephen Seligman, D. M. H., & Tronick, E. (Eds.). (2013). Infant and early childhood mental health: Core concepts and clinical practice. American Psychiatric Pub. Zeanah, C. H. (Ed.). (2018). Handbook of infant mental health. Guilford Publications. Ajánlott olvasmány: Berényi, M., Katona, F., Sanchez, C., & Mandujano, M. (2011). Phylo-and ontogenetic aspects of erect posture and walking in developmental neurology. Ideggyogyaszati Szemle, 64(7-8), 239-247. Zelazo, P. R., Barr, R. G., & Zelazo, P. D. (2014). Challenges to developmental paradigms: Implications for theory, assessment and treatment. Psychology press. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri az ontogenetikus fejlődésmenet állomásait motoros, pszichés, kognitív és szociális vonatkozásban, - átlátja a szenzitív periódusok és az idegrendszeri fejlődés hierechiájának jelentőségét, valamint - az optimális környezeti ingerek fontosságát. - Ismeri az eltérő idegrendszeri fejlődés motoros, pszichés, kognitív és szociális tüneteit - Átlátja az organikus éretlenség problémakörét és jelentőségét b) képességei - Felismeri az organikus éretlenség tüneteit, és képes azt pszichológusi gyakorlati munkája során figyelembe venni - Képes kompetenciahatárainak meghatározására az eltérő fejlődésű gyermekek vonatkozásában - Képes az idegrendszeri fejlődés és a tünetek összefüggésére vonatkozó oki gondolkodásra |