Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy bemutassa az ontogenetikus fejlődésmenet során fellépő - a fogantatástól a megszületésig, ill. kisiskolás korig - az idegrendszer károsodását, eltérő fejlődését kialakító folyamatokat, a genetikai, ill. a környezeti károsító hatások tüneteit és következményeit, formálja a hallgatók szemléletét az oki gondolkodás irányába (a tünetekben gondolkodás helyett).
Ismertetésre kerül az organikus éretlenség problémaköre, a szenzoros rendszerek működési eltéréseinek jelentősége és hatása az érési folyamatokra, a feldolgozás eltérő működése; a gyakolati munkában szükséges szenzoros kérdőív felépítése.
A hallgatók megtanulják az eltérő fejlődésmenetre utaló motoros, pszichés, kognitív és szociális tüneteket életkori csoportonként.
Bemutatásra kerülnek a tünetek csökkentését célzó korai (oki) szenzomotoros és prekognitív/kognitív terápiák a hallgatók speciális ismereteinek, ill. tájékozottságának javítására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Berényi M., Katona F. Fejlődésneurológia, Medicina, Budapest, 2014. ISBN 9789632263311
Katona F. az öntudat újraébredése. Medicina, Budapest, 2001. ISBN 9632424220
Racsmány M. A fejlődés zavarai és vizsgáló módszerei. Akadémiai, Budapest, 2007. ISBN 9789630583985
Ajánlott irodalom:
Goddard Blyth, S. Reflexek, tanulás és viselkedés – Betekintés a gyermeki elmébe – A tanulási és a magatartási problémák nem-invazív megoldása. Medicina, Budapest, 2009. ISBN 963 226 071 6
Büki Gy., Gallai M., Paksy L. A pszichomotoros fejl
ődés zavarainak felismerése és ellátása az alapellátás gyakorlatában 2. módszertani levél, OGYEI 2004.