Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az idegrendszer érése és a korai fejlődési zavarok kialakulása
Tárgy kódja: BMNPS18600M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Batta Barbara
Tárgyleírás:

A tanegység célja, hogy bemutassa az ontogenetikus fejlődésmenet során fellépő - a fogantatástól a megszületésig, ill. kisiskolás korig - az idegrendszer károsodását, eltérő fejlődését kialakító folyamatokat, a genetikai, ill. a környezeti károsító hatások tüneteit és következményeit, formálja a hallgatók szemléletét az oki gondolkodás irányába (a tünetekben gondolkodás helyett).

Ismertetésre kerül az organikus éretlenség problémaköre, a szenzoros rendszerek működési eltéréseinek jelentősége és hatása az érési folyamatokra, a feldolgozás eltérő működése; a gyakolati munkában szükséges szenzoros kérdőív felépítése.

A hallgatók megtanulják az eltérő fejlődésmenetre utaló  motoros, pszichés, kognitív és szociális tüneteket életkori csoportonként.

Bemutatásra kerülnek a tünetek csökkentését célzó korai (oki) szenzomotoros és prekognitív/kognitív terápiák a hallgatók speciális ismereteinek, ill. tájékozottságának javítására.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Berényi M., Katona F. Fejlődésneurológia, Medicina, Budapest, 2014. ISBN 9789632263311

Katona F. az öntudat újraébredése. Medicina, Budapest, 2001. ISBN 9632424220

Racsmány M. A fejlődés zavarai és vizsgáló módszerei. Akadémiai, Budapest, 2007. ISBN 9789630583985

Ajánlott irodalom:

Goddard Blyth, S. Reflexek, tanulás és viselkedés – Betekintés a gyermeki elmébe – A tanulási és a magatartási problémák nem-invazív megoldása. Medicina, Budapest, 2009. ISBN 963 226 071 6

Büki Gy., Gallai M., Paksy L. A pszichomotoros fejl

ődés zavarainak felismerése és ellátása az alapellátás gyakorlatában 2. módszertani levél, OGYEI 2004.

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe