Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az orosz irodalom és kultúra a kezdetektől a 18. század végéig
Tárgy kódja: BMLSV02200M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Horváth Géza
Tárgyleírás:

A kurzus a régi orosz irodalmat és folklórt a maga kulturális beágyazottságában, interdiszciplináris megközelítésben tárgyalja. A hallgatók megismerkednek az alapképzésben csupán érintőlegesen tárgyalt korszakok kultúrtörténetével és irodalmával, az óorosz irodalommal, annak műfajaival (pl. ???????, ????????, ?????, ?????), valamint a 17. századi barokk és a 18. századi klasszicizmus és az érzékenység irodalmának kulcsszövegeivel. Továbbá megismerik az orosz folklór műfajait, e szövegek és műfajok tudományos igényű feldolgozásait. Témakörök: 1. A középkori orosz kultúra művelődéstörténeti korszakai (művelődés, építészet, festészet, irodalom). 2. Az óorosz irodalom korszakolása, területi megjelenése, fő műfajai és forrásszövegei. 3. A szláv mitológia és a Biblia a régi orosz irodalmi szövegekben. 4. Az Őskrónika 5. Ének Igor hadáról. 6. A hagiográfia műfaja, történeti változatai; Avvakum protapópa önéletírása. 7. A 17. századi hétköznapi elbeszélések („??????? ???????”). 8. Az orosz folklór főbb műfajai (rituális költészet, találósok, mese, legenda, történelmi eposz, vallásos népénekek, népi bábszínház) 9. A mese és műfajai. Az orosz varázsmese mitopoétikája. 10. Az orosz hőseposz mitopoétikája. 11. A 17. vége - 18. század mint kultúrtörténeti korszak. 12. A 18 századi irodalom jellegzetességei, főbb műfajai, szerzői (Lomonoszov, Kantyemir, Szumarokov, Ragyiscsev, Fonvizin, Krilov). 13. Nyikolaj Karamzin munkássága és a Szegény Liza

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    ??????? ?.?.: ??????? ????????????? ??????????. ?., ?????, 1979. ISBN – (?? 4603010101) https://www.booksite.ru/fulltext/poet1/index.html

    ????????? ?. ?.:  ????????? ?????. ?.I. ????????? ???????. ????????? ????????. ???. 2-?. — ??????, ????? "????? ??????? ????????", 1996. ISBN 5887660074

    ?????? ?.?., ?????? ???????? ?????????? ? ????????????? ??????????, ???????, ?? «?????», 2011. ??? 882.09 (07)

    Iglói Endre – Misley Pál: ????????????? ?????????????? ????? / Régi orosz széppróza, Budapest, Tankönyvkiadó, 1979. ISBN 9631745996

    ????? ?.?. ??????????. ???????????? ????? ????????? ??????. ?., ????????, 1998. ISBN 5876040657 (?. 2) ISBN 5876040673

Aj?nlott irodalom:

    ????????? ?.?.: ????? ? ????: ?????????? ??????? ? ??????? ????. ?., ????? ??????? ????????, 2000. ISBN  5785901447

    ??????? ?.?.: ???????? ? ?????? ? ??????? ???????? ????????. ?. 1. ?????? ??? ???????????? ?? ????. ?., ????? ??????? ????????, 1995. ISBN 5887660228

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A szlavisztika vonatkozásában tudományos megalapozottságú tudással rendelkezik annak a magyar és az európai identitás kulturális és szellemi konstrukciói szempontjából is releváns hátterével.

    Alapvető ismeretekkel rendelkezik a szlavisztika tudományterületére jellemző hagyományos és elektronikus forrásairól, keresőprogramjairól, katalógusairól, ada

ttárairól és bibliográfiáiról.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    A hallgató elmélyültebb ismereteket szerez a régi orosz irodalom és folklór témakörből.

    Átlátja az orosz irodalom diakrón dimenzióit.

    Megismeri a korszakra jellemző irodalmi és kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait.

    Ismereteket szerez a korszakra vonatkozó hagyományos és elektronikus forrásokról, és bibliográfiákról.

b) képességei

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni.

    Képes helyesen értelmezni a szlavisztika szempontjából releváns magyar, európai és egyéb identitásképződési konstrukciókat.

    Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a szlavisztika problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

    Képessé válik az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    Képes megválasztani és tudatosan alkalmazni a régi orosz irodalom és kultúra problémáinak megoldásában kínálkozó módszereket.

c) attitűdje

    A szlavisztika különféle jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítésre törekszik.

    Elkötelezetten és kritikusan képviseli a szláv, a magyar és európai értékeket, vallja a kulturális, vallási, kisebbségi és társadalmi sokszínűség fontosságát.

    Elsajátítja a szlavisztika jelenségeinek és problémáinak megértésében az interdiszciplináris megközelítést.

d) autonómiája és felelőssége

    Elkötelezetten képviseli szakmai, szellemi identitását.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    Munkája során igyekszik kapcsolati rendszerét az európai és az Európán kívüli szakmai és nem szakmai közösségek irányába is kiterjeszteni.

    Tudásszintjének megfelelően a szakmájának kérdéseihez kritikusan viszonyul.

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe