Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a családterápia fogalmával, kialakulásának rövid történetével, különféle fajtáival, alkalmazási lehetőségeivel. A családterápia kialakulása, létrejövő feltételei, fejlődése a pszichoterápiákon belül: kezdetektől napjainkig. A főbb irányzatok – Minuchin-i, milánói, Böszörményi-Nagy, tárgykapcsolati – elméleti alapjai és egymáshoz viszonyulásuk. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmány: Boscolo, Cecchin, Hoffman, Penn: A milánói módszer. ANIMULA Családterápiás sorozat 12 Minuchin: Családok és családterápia. ANIMULA Családterápiás sorozat 15. Böszörményi Nagy Iván – Barbara R. Krasner: Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa. Coincidencia, 2001. Telkes J.: A családterá pia irányzatai I-II. Pszichológiai Szemle 1979/ 3-4 Ajánlott irodalom: Családterápiás Olvasókönyv I. szerk.: Bíró Sándor – Komlósi Piroska, Animula, 1989. Campbell-Draper-Huffington: Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról. Animula Draper-Gower-Huffington: Családterápiás Oktatókönyv. Animula, 2000. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása − Ismeri a családterápia legfontosabb irányzatait, szakkifejezéseit, kérdésfelvetéseit − Ismeri a rendszerelmélet alapfogalmait. b) span>képességei − Képes értelmezni a család alapvető pszichológiai folyamatait, átlátja a család intézményének történeti-kulturális alapjait. − Képes az ok-okozati összefüggések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére. − Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére. c) attitűdje − Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására. d) autonómiája és felelőssége − Képes a családterápiás szakirodalom önálló tanulmányozására. |