Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a családterápiás irányzatokba
Tárgy kódja: BMLMC01800M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

A tantárgy célja a főbb családterápiás irányzatok és iskolák bemutatása, beleértve kialakulásukat, elméleti kereteiket és módszereiket. A kurzus ismerteti az egyes irányzatokra jellemző, alapvető családterápiás technikákat és indikációikat, és elemzi az egyes terápiás szemléletmódok hasonlóságait és különbségeit. A stúdium a klasszikus iskolák mellett kitér a családterápia újabb irányzataira is.
A kurzus további célja, hogy az egyes irányzatok védjegyének számító módszerekkel megismerkedjen, azok beavatkozó eszközeit kipróbálja és képes legyen azokat a családkonzultációban hasznosítani. 
A félév során tárgyalt irányzatok:
Pszichodinamikus modellek
Tárgykapcsolatelméleti megközelítés
Transzgenerációs modellek
Kontextuális családterápia
Élményközpontú modellek
Strukturális modellek
Stratégiás modellek
A Milánói modell
Viselkedéses és kognitív-viselkedéses modellek
Megoldásközpontú modell
Narratív modell
Pszichoedukatív modellek.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KÖTELEZŐ IRODALOM:
Goldenberg, H. & Goldenberg, I. (2008). A családterápia kiépült iskolái. In H. Goldenberg & I. Goldenberg, Áttekintés a családról II. kötet. (pp. 5-208). Budapest, HU: Animula. (ISBN 9789639751187)
Goldenberg, H. & Goldenberg, I. (2008). Új irányzatok a családterápiában. In H. Goldenberg & I. Goldenberg, Áttekintés a családról III. kötet. (pp. 5-119). Budapest, HU: Animula. (ISBN 9789639751194)
AJÁNLOTT IRODALOM:
Biró, S. & Komlósi, P. (Eds) (2001). Családterápiás olvasókönyv. Budapest, HU: Animula. (ISBN 9630197197)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolá

sa, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudás
Ismeri a családterápia tudományának legfontosabb fogalmait, történetiségén át fejlődését, jelentőségét és prevenciós szemléletét.
Ismeri a családterápia különböző irányzatait, azok beavatkozási technikáit. 
Ismeri a család rendszerszemléletű megközelítésének összetevőit, a megfelelő intervenciók és hatásmechanizmusok lehetőségeit.
b) képesség
Képes a különböző családterápiás modellek integratív szemléletére.
Képes alkalmazni az egyes családterápiás irányzatok legfőbb eszköztárát, módszereit.
Képes segítő konzultációt lefolytatni mind az egyénnel, mind a családtagokkal.
Képes a problémahelyzethez igazodó módszertan megválasztására és megfelelő működtetésére.
Képes a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel.
c) attitűd
Rendszerszemléletű, mentálhigiénés beállítottságú, interdiszciplináris gondolkodás jellemzi.
Nyitott az új szakmai ismeretek és gyakorlatok elsajátítására és azok integrálására eszköztárába.
d) autonómia és felelősség
Munkáját minden körülmények között felelősen, a mentálhigiénés családkonzulensi munka értékei és alapelvei mentén, elméleti és gyakorlati megalapozottsággal végzi és képviseli.
A szakmai - etikai elveket és kompetenciahatárokat megtartja.
Szakmáját mindenkor felelősen képviseli.
A kliensek helyzetéhez igazodó családterápiás intervenciókat, mentálhigiénés hatással bíró megoldáskereső és támogató konzultációs eljárásokat, esetvezetést - kompetenciahatárait figyelembe vevő - önállósággal alkalmaz.







 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe