Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a gyermekvédelembe
Tárgy kódja: BT-PSZ-5100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kozma Gábor János
Tárgyleírás:

A kurzus célja a további gyermekvédelmi tanulmányok megalapozása. A hallgatók megismertetése a gyermek- és ifjúságvédelem alapfogalmaival és alapelveivel, a magyar gyermekvédelmi rendszer általános felépítésével és működésével. Cél, hogy a hallgató megismerje a mai magyar társadalomban jelenlevő gyermekvédelmi problémákat és az azokra adható rendszerszintű válaszokat.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       A gyermekvédelem fogalma, alapelvei, az alapelvek megvalósulásával kapcsolatos problémák.

2.       Hátrányos és halmozottan hátrányos helyzet, veszélyeztetettség, a gyermekkel való rossz bánásmód formái.

3.       A magyar gyermekvédelem rendszere,

törvényi szabályozása. Állami és önkormányzati feladatmegosztás.

4.       Hatósági beavatkozások a családok életébe. 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Gulyásné Kovács Erzsébet-Tóth Judit Nikoletta: A magyar gyermekvédelem 20 éve – amit a számok mutatnak in Lakner Z és mtsai (szerk): „…Nem csak szív kell, de kell tudás is” Szemle Könyvek Szoszak, Budapest, 2017. 30-51

-        Kézikönyv a gyermekjóléti szolgáltatást nyújtók számára a gyermekekkel szembeni rossz bánásmóddal kapcsolatos esetek ellátásához és kezeléséhez MOGYESZ kiadvány, Budapest,2006.,4-13. http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/bantalmazas_kezikonyv_080409.pdf

-        Szöllősi Gábor: Az 1997-es gyermekvédelmi reform értelme in Lakner Z és mtsai (szerk): „…Nem csak szív kell, de kell tudás is” Szemle Könyvek Szoszak, Budapest, 2017. 10-20

-        Rákó Erzsébet (2010): A gyermekszegénység gyermekvédelmi aspektusai Fordulópont 12. évf. 1. sz. http://www.fordulopont.hu/fp-47_rako.pdf

Ajánlott irodalom:

-        Rácz Andrea: Gyermekvédelem mint fragmentált társadalmi intézmény Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2016

-        Varga Aranka: Gyermekvédelem és iskola Virágmandula Kft. Pécs, 2012.

-        Család, Gyermek, Ifjúság; Szociálpolitikai Szemle; Esély folyóiratok vonatkozó tanulmányai.

Jogszabályok:

-        1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

-        2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről IV. könyv (Családjogi Könyv)

-        331/2006.(XII23.) Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről

a) tudása

-        A gyermekvédelmi törvény és a gyermekvédelmi rendszer általános ismerete, a gyermekekkel való rossz bánásmód különböző formáinak, rizikótényezőinek ismerete. Hátrányos helyzet, veszélyeztetettség tartalmának, háttértényezőinek ismerete.

b) képességei

-        Képes a hazai gyermekvédelmi rendszer ismeretében a hozzá forduló szülőknek eligazító jellegű tanácsokat adni gyermekvédelmi ügyekben. Képes felismerni napi gyakorlatában a gyermekvédelmi problémákat és az adódó gyermekvédelmi feladatokat ellátni illetve az adekvát szakemberhez, intézményhez delegálni.

c) attitűdje

-   &n

bsp;    Nyitottság és segítő beállítódás a hátrányos helyzetű és/vagy veszélyeztetett gyermekek és családjuk problémái iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe