Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a kognitív nyelvészetbe
Tárgy kódja: BMLMN05600M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Pintér Lilla
Tárgyleírás:

A kognitív nyelvészet a nyelvtudomány egyik dinamikusan fejlődő ága, amely a nyelvet az ember megismerési folyamatai felől közelíti meg. Alapelmélete szerint fogalmaink kialakulása és a nyelv leírása elválaszthatatlan azoktól az elmében zajló jelentésalkotási mechanizmusoktól, amelyeket a világ megismerése és megértése során alkalmazunk. A tantárgy áttekintést nyújt a kognitív nyelvészet születéséről, alapelveiről és a következő jelentésalkotási mechanizmusokról: kategorizáció, fogalmi keretek létrehozása, kereten belüli leképezések (fogalmi metonímia), a keretek közötti leképezések (fogalmi metafora). Kiemelkedő szerepet kap ezek közül a metafora, mivel a kogníció során úgy tűnik, ez a legalapvetőbb módja az emberi fogalomalkotásnak és a természetes nyelv funkcionálásának.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kövecses, Zoltán–Benczes Réka 2010. Kognitív nyelvészet. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630589253
Lakoff, George 1993. The contemporary theory of metaphor. In: Ortony, A. (ed.), Metaphor and Thought. 2nd ed, Cambridge, Cambridge University Press. 202–251. ISBN 9780521405614
Tolcsvai Nagy Gábor 2011. Kognitív szemantika. Közép-európai Tanulmányok Kara, Konstantin Filozófus Egyetem, Nyitra. ISBN 978-80-8094-965-5
Ajánlott olvasmányok:
Mithen, Steven 1996. The Prehistory of the Mind. Phoenix, London. 8. fejezet. ISBN 9780500281000
Eysenck, Michael W.–Mark T. Keane 2003. Kognitív pszichológia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Buda)apest. ISBN 963-194-523-5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Átfogó ismereteket sajátít el a kognitív nyelvészet alapelveiről, kutatásairól és a jelentésalkotási mechanizmusokról.
b)    képességei
Képes a kognitív nyelvészetet elhelyezni a nyelvtudomány különböző területei között, be tud számolni a kognitív nyelvészeti alapfogalmakról, meg tudja nevezni az irányzat főbb képviselőit és az általuk kutatott részterületeket.
Képes beszámolni arról, hogy mik a jelentésalkotási mechanizmusok és hogyan működnek a kognitív nyelvészet felfogása szerint.   

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar nyelv és irodalom BMLB-XMA mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe