Tantárgy adatlapja
A boldogságról kialakult meggyőződéseink faktikus,
mindennapi életünkben többnyire nem lépik át a tudat mezejét, jórészt
észrevétlenek, reflektálatlanok maradnak. A boldogság csupán az utóbbi időben
vált fontos témává a pszichológia számára is, mára azonban óriási irodalom
áll a témában rendelkezésünkre. A szeminárium átfogó áttekintést kínál arról,
hogy a boldogság miként vált témává az irodalomban és a pszichológiában, s
hogy a filozófia milyen kritériumait dolgozta ki a helyes, emberhez méltó
boldogság fogalmának. A szemináriumi olvasmányokon keresztül a kurzus közös
beszélgetésekre bátorítja a résztvevőket, hogy azok megvizsgálják és
szembesítsék életüket a filozófiai tradíció idevonatkozó eredményeivel. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kosztolányi Dezső: Boldogság. Válogatott elbeszélések,
Budapest, Móra, 1980. Novalis: Heinrich von Ofterdingen, Budapest, Helikon, 1985. Csíkszentmihályi Mihály: Az áramlat. A tökéletes élmény
pszichológiája, Budapest, Akadémiai, 2020. Kopp Mária: Magyar lelkiállapot, Budapest, Semmelweis, 2010.
47-414. Szondy Máté: A boldogság tudománya, Budapest, Jaffa Kiadó,
2010. Arisztotelész: Nikomakhoszi etika, Budapest, Európa, 1987.
5-32. Platón: Állam, Budapest, Osiris, 2014. 113-254. |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -A hallgatók
megismerkednek a jó emberi élet fogalmának néhány pszichológiai
vonatkozásával és annak filozófiai kritériumaival. b) képességei -
Kurzus
segíti az erkölcsi érzék kiépülését, valamint azokat az erkölcsi és
intellektuális készségeket, melyek révén a hallgató képessé válik plauzibilis
módon artikulálni önmaga és mások számára jó életről vallott meggyőződéseit. - A hallgató képessé válik,
hogy meggyőződéseit az irodalom, a pszichológia és a filozófiai argumentáció
szempontjából is mérlegre tegye. - Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon
vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, azokban a beszélgetésekben,
melyek a boldogság fogalmát dolgozzák fel, valamint a nyitott józan, szabad
vitákban. - Képessé válnak argumentumok azonosítására,
átgondolására, valamint ezek élőszóban vagy írásban történő bemutatására. |