Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Emberi erőforrás gazdálkodás
Tárgy kódja: BMNPS19400M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Durugy András
Tárgyleírás:

A kurzus célja megismertetni a hallgatókat a humán erőforrás gazdálkodás és a munkaerő kiválasztás legelterjedtebb technikáival. Célja a kurzusnak részletesen bemutatni és gyakorlatban kipróbálni a hagyományos alkalmasság vizsgálati eljárásokat, interjútechnikákat, valamint az újabban széleskörűen elterjedt értékelő központ (Assessment Center) módszert.

A főbb témakörök:

A munkakörelemzés főbb módszerei.

Az alkalmassági kritériumok megállapítása.

Az állásinterjú technikája és témaköre, a felvételi beszélgetés hatótényezői.

Az AC feladatok megismertetése.

Az AC kialakításának alábbi lépései: A cég elemzése, a vállalati célok felmérése, A munkakörelemzés. Kompetenciamodell kidolgozása.

Az értékelők képzése és az AC működtetése.

A beválás vizsgálatok.

A teljesítményértékelési rendszerek kialakítása.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Klein S. (2004) Pályalélektan. Pályaválasztási tanácsadás és alkalmasság vizsgálat. In: Munkapszichológia. EDGE 2000 kft, SHL könyvek, Budapest. ISBN 9789632120195

Taylor, I. (2007) A Practical Guide to Assessment Centres and Selection Methods: Measuring Competency for Recruitment and Development Kogan Page Ltd. ISBN 0749450541

Juhász Márta (2002). A humán erőforrás menedzsment pszichológiai feladatai, különös tekintettel a személyzet kiválasztására és a munkahelyi szocializáció támogatására. www.erg.bme.hu

Ajánlott irodalom:

Nemeskéri Gy., Fruttus I. (2001) Az emberi erőforrás fejlesztésének módszertana, Ergofit Kft., Budapest. ISBN 9630384884

Gazdag M., Szatmáriné Balogh M. (1999) Személyügyi ABC, Verlag Dashöfer. ISBN 9638591587

Veruki P. (2000) A 250 leggyakoribb állásinterjú kérdés, Alexandra Kiadó. Budapest. ISBN 963 3678757

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Részletes ismeretekkel rendelkezik a társadalom- és szervezetpszichológia területein, és integrálja a társtudományok ismereteit.

Ismeri azokat a hagyományos és elektronikus forráskeresési eljárásokat, keresőprogramokat, katalógusokat, amelyek relevánsak a pszichológia szakterületén.

b) képességei

Képes a társadalom- és szervezetpszichológia területén alkalmazott gyakorlati módszerek, elemző és beavatkozó eljárások használatára.

Képes alapvető diagnosztikai és beavatkozó eljárások szakszerű alkalmazására a képzettségének megfelelő területeken.

c) attitűdje

Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.

Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.

d) autonómiája és felelőssége

Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.

Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pszichológia BMNB-XPS mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe