Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók részletesen és elméleti háttérrel támogatva tanulmányozzák az angol nyelv hangszerkezetét. A főbb témákat – az angol magánhangzók rendszerbeli viselkedése, egyes mássalhangzók jellegzetességei, az angol szóhangsúly szabályai, a folyamatos beszédbeli jelenségek – elméleti háttérrel (pl. szótagszerkezet) kiegészítve ismerhetik meg a diákok. A kurzust elvégző hallgatóktól elvárható a konkrét jelenségek tágabb összefüggésbe helyezése, azaz az adatok elméleti hátterének és más adatokkal való kapcsolatuknak a felismerése – röviden: az angol hangszerkezet áttekintésének képessége. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: BALOGNÉ BÉRCES Katalin, SZENTGYÖRGYI Szilárd, The pronunciation of English. Budapest, Bölcsész Konzorcium, 2006. ISBN 9639704342 GIEGERICH Heinz J., English phonology: an introduction. Cambridge, Cambridge University Press, 1992. ISBN 0521336031 Ajánlott irodalom: NÁDASDY Ádám, Background to English pronunciation. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2006. Javított pdf-változat 2022. ISBN 9631957918 NÁDASDY Ádám, Practice book in English phonetics and phonology. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. [Frissített, rövidített változat 2022.] ISBN 9631945650 ROCA, Iggy, JOHNSON, Wyn, A workbook in phonology. Oxford, Blackwell, 1999. ISBN 0631213945 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az angol nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Tisztában van az anglisztika jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel. Ismeri a szak egyes terül eteinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit. b) képességei Értelmezi az angol nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát, képes az angolt elhelyezni a világ nyelvei között. Képes azonosítani az angol nyelv főbb társadalmi és regionális változatait, és tisztában van az angol nyelv terjedését, terjesztését magyarázó legfontosabb elméletekkel. Kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő angol nyelv- vagy irodalomtudományi, vagy kultúratudományi módszert. É
pan>rtő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat. c) attitűdje Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét. Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére. Átlátja szakterülete legfontosabb problémáit, a nézőpontok közötti különbségeket. Nyitott a problémák kutatáson alapuló megoldá pan style="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">sa irá d) autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az anglisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. |