Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja: Az
esetmegbeszélések konkrét gyakorlati példákon keresztül lehetőséget nyújtani
a meglévő pedagógiai, pszichológiai ismeretek alapján a különböző
beilleszkedési problémával küzdő gyermekek pedagógiai prevencióját,
korrekcióját csoportos formában megtapasztalni. Főbb
tematikai csomópontok: 1.
A
magatartási zavarokkal küzdő gyermekek pedagógiai prevenciója, szűrése,
korrekciója 2.
A tanulási
problémával küzdő gyermekek pedagógiai prevencióját, szűrése, korrekciója 3.
A
csoportos esetmegbeszélések tanulságainak feldolgozása |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
15/2013.
(II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről - Aszalai (et. a l) (2015) Amit az óvónőnek észre
kell venni. Flaccus Kiadó. Budapest. -
Ettrich,
Christine – Murphy-Witt, Monika (2015) A
hiperaktív, figyelemhiányos gyerek. Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó Zrt.
Budapest. -
M. Tamás
Márta (2009) Fejlesztőpedagógia.
ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. -
Mészáros
Andrea (2014) Komplex állapotfelmérés protokolláris szemlélettel. In: Gyógypedagógiai Szemle, 42. 3. sz.
185-196. -
Szabó
Csilla és Vámos Éva (2012) Egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő gyermekek,
tanulók komplex vizsgálatának diagnosztikus protokollja – Figyelemzavar és
hiperaktivitás. In. Torda Á. (szerk.): Diagnosztikai kézikönyv. Educatio Nonprofit Kft, Budapest. 8.
fejezet. Ajánlott
irodalom: -
Mohai
Katalin (2009) A diagnosztika szerepe a sikeres fejlesztésben. In: Gyógypedagógiai
Szemle, 37. 5. sz. 331-342. -
Porkolábné
dr. Balogh Katalin (2009) Kudarc nélkül
az iskolában. Trefort Kiadó. Budapest |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri az
óvodai csoportban, osztályban a beilleszkedési, magatartási zavarra utaló
jeleket, tanulási nehézségeket. -
Ismeri a
tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézségek pedagógiai diagnosztikáját -
Ismeri a
különböző terápiás lehetőségeket. b) képességei -
Képes
szakértői vélemény alapján fejlesztési tervet összeállítani. -
Képes
szakértői és egyéb vizsgálati véleményeket, eredményeket értelmezni,
elemezni. -
Képes a
gyermekek igényeinek megfelelően egyéni vagy csoportos formában fejlesztési
terápiát tart. c) attitűdje -
Elkötelezett
az együttműködésben más szakemberekkel és a szülőkkel a gyermek fejlesztése
érdekében. |