Tantárgy adatlapja
A
kurzus célja: A hallgatók megismerjék a sajátos
nevelési igényű tanulókkal való foglalkozás legfontosabb pedagógiai elveit és
gyakorlatát és képessé váljanak a különböző típusú hátrányok felismerésére és
a különböző differenciáló alapmódszerek beazonosítására, alkalmazására. Főbb
tematikai csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Gordosné
Szabó Anna (2012) Bevezető általános
gyógypedagógiai ismeretek. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest. -
Réthy
Endréné (2002) A speciális szükségletű gyerekek nevelése, oktatása Európában:
Az integráció és inklúzió elméleti és gyakorlati kérdései. In Magyar Pedagógia. 102. 3. sz. 281-300. -
Réthy
Endréné- Vámos Ágnes (2006) Esélyegyenlőség
és méltányos pedagógia. Budapest, ELTE PPK Neveléstudományi Intézet -
Atkinson,
R.C. és Hilgard, E. (2005) Pszichológia. Osiris, Budapest. (6. fej.:
Pszichoaktív szerek, 235-247.o., 14. fej.: Stressz és egészség, 523-528.o.,
15.fej.: Pszichés rendellenességek, 560-582.o. ) ISBN: 9789633897133 Ajánlott
irodalom: -
Babity
Mária (2005) A gyermekbántalmazás felismerése, megelőzése, kezelése. Eötvös
József Főiskola, Baja. -
Budai
Mariann – Kőszeghy Attila – Szirmai Erika (2008) Az iskolai zaklatás – az
ismeretlen ismerős , Educatio, 3. sz. 373-386.o. -
Farkas
Margit (2008) Hiperaktivitás és figyelemzavar (Tájékoztató szülőknek).
Budapest: Vadaskert Kórház és Szakambulancia. http://docplayer.hu/376831-Hiperaktivitas-es-figyelemzavar-tajekoztato-szulok-reszere.html -
Oláh
Attila – Kapitány-Föveny Máté (2012) A pozitív pszichológia tíz éve. Magyar Pszichológiai Szemle, 67.1.,
19-45.o. -
Szitó I. - Katona Nóra (2007) Hátrányos
helyzet, veszélyeztetettség és iskolai siker, Mester és Tanítvány, 14,
35-53.o. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri a speciális nevelési igényű személyek és
csoportok pedagógiájával kapcsolatos alapkérdéseket. -
Ismeri az
iskoláskorúak körében jellemző lelki egészséget védő (protektív) és
veszélyeztető (kockázati) faktorokat. - Ismeri a stressz és szorongás keletkezési
mechanizmusait és azok oldására vonatkozó lehetőségeket. b) képességei -
Képes
felismerni a különleges bánásmódot illetve a sajátos nevelésű tanulókat. -
Képes
azonosítani saját intézményében a fiatalok lelki egészségének protektív és
kockázati tényezőit. -
Képes
problémaérzékenyen viszonyulni a sajátos nevelési igényű diákokhoz -
Képes
pedagógiai megoldásai során a gyakorlat és az elmélet által felkínáltakat
mérlegelni c) attitűdje -
Nyitott sajátos nevelést igénylő tanulók esetében
a differenciált módszerek alkalmazására. |