Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: a korszerű mentorpedagógusi felkészültség és szerepkészlet elsajátítása, melyek ismeretében tudatosabban választanak a különböző hagyományos és korszerű tervezési, szervezési, reflektálási, szituációkat elemző technikák közül. A főbb tematikai csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: - Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusokminositesi_rendszerehez_v3.pdf - M. Nádasi Mária (szerk.)(2011): A mentorfelkészítés rendszere, próbája. A mentorképzés szakterületi előkészítése. A mentorképzés tartalmáról. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.16-240.p. ISBN: 978 963 312 058 3 Ajánlott irodalom: - Balogh László és Tóth László (szerk.) (2005): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Budapest, Neumann Kht. http://mek.oszk.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0018/balogh_pedpszich0018.html - Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó. ISBN: 9789636931209 |
Azok nak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Ismeri a gyakorlatvezetői/mentori, illetve a jelölti/gyakornoki pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat. - Ismeri az általa tanított műveltségi területek, tantárgyak alapvető fogalmait, azok fejlődésének, összefüggéseit, tudásstruktúrájának megismerési, probléma-megoldási módszereit, tantervi követelményeit, a tantárgy tanulásának sajátosságait. - Ismeri a mintakövetéses tanulás törvényszerűségeit. - Ismeri a gyermek és általában az ember fejlődés- és személyiségjellemzőit, a tanulás sajátosságait. - Ismeri a csoport és a csoportfejlődés pszichológiai, szociológiai, kulturális sajátosságait b) képességei - Képes hatékony nevelési-oktatási módszerek alkalmazására és ezen módszerek használatának megtanítására. - Képes professzionális szakmai tanítási/pedagógiai gyakorlatokra. - Képes együttműködésre a kollégáival és a gyakornokokkal. - Képes a gyakornokok óraterveit reflektív módon elemezni, értékelni, korrigálni. - Képes olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek elősegítik a gyakornokok értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi fejlődését, - Képes olyan feltételeket biztosítani, amelyek hatására a gyakornokok kialakíthatják a saját gyakorlatukban alkalmazható, adaptív tudásukat, - Képes elemzési eljárásokat, eszközöket alkalmazni, adaptálni, és saját technikákat kidolgozni, mérőeszközöket készíteni a jelöltek/gyakornokok pedagógiai fejlesztéséhez. c) attitűdje - Elkötelezett a kompetencia alapú pedagógus értékelés gyakorlata mellett. - Nyitott a pedagógiai együttműködésre, a hálózatos tanulásra. - Elkötelezett a pedagógusok szakmai autonómiája mellett. |