Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy
bemutassa az EU külpolitikájának biztonság- és védelempolitikai dimenzióját.
A kurzus első órája az EU külpolitika születésének történetével foglalkozik,
röviden áttekintve a Római Szerződéstől a Maastrichti Szerződésig tartó
EK-időszakot. A második óra az 1991-1998-as időszak releváns eseményeit
tekinti át, a St. Malo-i csúcstalálkozóig bezárólag. Az ezt követő három óra
az 1999-es Helsinki Headline Goal-lal
és annak megvalósításával foglalkozik, részletesen kitérve az
intézményi aspektusok mellett a katonai képesség-fejlesztésre is. A félév második részében pedig EU jelenlegi
biztonság- és védelempolitikai tevékenységével foglalkozik, számba véve a
főbb válságkezelési missziókat, és kitekintve egyes olyan speciális
területekre is, mint az Európai Védelmi Ügynökség tevékenysége. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Bailes, Alyson, Herolf,
Gunilla, Sundelius, Bengt (szerk.), The Nordic countries and the
European Security and Defence Policy, Stockholm, SIPRI, 2006, ISBN
0-19-929084-9 Grevi, Giovanni, Helly,
Damien, Keohane, Daniel, ESDP:
The First Ten Years (1999-2009) Paris, 2009, EU Institute for Security
Studies, Elérhető: http://www.iss.europa.eu/uploads/media/ESDP_10-web.pdf
Vasconselos, Alvaro (szerk.),
What Ambitions for European Defense in 2020?, Paris, 2009, EU Institute for Security Studies, Elérhető:
http://www.iss.europa.eu/uploads/media/What_ambitions_for_European_defence_in_2020.pdf
Ajánlott irodalom: p> Mölling, Christian, Brune,
Sophie-Charlotte, The Impact of the
Financial Crisis on European Defence, Part 1., Brussels, 2011, European Parliament,
Elérhető:
http://www.swp-berlin.org/fileadmin/contents/products/fachpublikationen/Moelling_Brune_EU_Studie_2011_Teil1_ks.pdf
|
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a)
tudása - A
hallgató érteni fogja a közös kül- és biztonságpolitika komplex
problematikáját, ls rendelkezik egy jövőképpel a témát illetően. b)
képességei - Képes
elmagyarázni ennek kihívásait nem uniós partnerek számára, előmozdíthatja az
erről való párbeszédet és cselekvően hozzájárulhat ennek megerősítéséhez a
döntéselőkészítési folyamatokban |