Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy átfogó képet adjon a középkortól a második világháborút követő évtized időszakában született különböző európai összefogás kísérletekről. A fontosabb koncepciók forrásfeldolgozására is sor kerül a rendelkezésre álló szöveggyűjtemény alapján.
A főbb témakörök az alábbiak:
A középkor Európa-képe; reneszánszkori elképzelések; a felvilágosodás különböző felfogásai; a romantika Európa-tervei; a 19. század második felében született elképzelések; német és osztrák Mittel-Europa tervek; a Szovjetunió Európa-politikája; a dunai-térség rendezésének tervei; regionális szövetségi szervezetek az 1930-as években; nemzetiszocialista tervek; a tengelyhatalmak Európa-tervei; az ellenállási mozgalmak tervei; Európa-tervek Nagy-Britanniában és az USA-ban; a Vatikán Európa-terve; a Schumann-terv.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
NÉMETH István, Európa-tervek, 1300-1945, Budapest, Eötvös, 2001. ISBN 963-463-463-X
URWIN, Derek W., A közös Európa : az európai integráció 1945-től napjainkig, Budapest, Corvina, 2003. ISBN 963-13-5306-0
LEONARD, Dick, Európai Unió: történet, szervezet, működés, Budapest, Geomédia Szakkönyvek, 2002. ISBN 963-7910-66-4
Ajánlott irodalom:
LENDVAI L. Ferenc, Közép-Európa koncepciók, Budapest, Áron, 1997, ISBN 963-85504-8-1
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont)
a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri és érti azokat a hazai, európai és globális társadalmi problémákat, amelyek meghatározzák a társadalomtudományi gondolkodás alaptendenciáit.
Rendszerezett ismeretekkel rendelkezik a magyar, az európai és az Európán kívüli politikai rendszerekről, valamint a kormányzati rendszerek domináns nemzetközi típusairól.
b) képességei
Képes a megszerzett ismeretei birtokában a társadalmi folyamatok általa kutatott szeletében új tudományos eredmények elemzésére, új tények és összefüggések feltárására, tudásának önálló szakmai koncepció formájában történő értékesítésére.
c) attitűdje
Nyitott és befogadó szakterületének a legkülönfélébb nemzetközi kutatási eredményei iránt, és elkötelezett az általa hasznosnak ítélt új tudáselemek hazai megismertetése mellett.
d) autonómiája és felelőssége