Tantárgy adatlapja
Az evolúciós fejlődéslélektan az evolúciós pszichológia szemüvegén keresztül, a természetes szelekció és a környezethez való alkalmazkodás elvéből kiindulva igyekszik feltárni és megérteni a magzati élet és a születés sajátosságait, rendellenességeit, a születés utáni szenzomotoros, érzelmi, kognitív és társas fejlődést. Keresi a gyermekkor sajátos, a felnőttkorra gyakran eltűnő vagy módosuló tulajdonságainak epigenetikus hátterét, ultimatív és proximatív magyarázatát. Nemcsak az ontogenetikus fejlődés minden gyermeknél hasonlóképpen alakuló szakaszait igyekszik az eddigiektől eltérő módon megközelíteni, hanem az egyéni különbségek kialakulását is, feltételezve, hogy az evolúciós múltunkban a gyermekkor során megjelenő szelekciós nyomásokra többféle adaptív válasz is kialakulhatott, azaz a gyermekeknek az átlagostól eltérő egyéni fejlődése nem feltétlenül idioszinkratikus, hanem adott esetben jól bejósolható, adaptív reakció. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Bjorklund, D.F. és Pellegrini A.D.: The Origins of Human Nature (Evolutionary developmental psychology); APA, Washington D.C. 2002 Ajánlott irodalom: M. Zentner, K. Mitura: Stepping Out of the Caveman’s Shadow; Nations’ Gender Gap Predicts Degree of Sex Differentiation in Mate Preferences Psychological Science August 29, 2012 0956797612441004 Bjorklund: Mother knows best: Epigenetic inheritance, maternal effects, and the evolution of human intelligence; Developmental Review, Volume 26 (2) Elsevier – Jun 1, 2006 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása: megérti a családon belüli, szülők, testvérek közötti dinamikák ultimatív okait, a társas viselkedés, a játék, a relatíve hosszú gyermekkor fejlődésben játszott szerepét. b) képességei: Képes egyes váratlan, látszólag a környezethez való alkalmazkodást gátló, ám evolúciós szempontból adaptív gyermeki reakciók felismerésére és megértésére. |