Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Extreme Speech in the United States - Brandenburg v. Ohio and its Limits
Tárgy kódja: JOPJ498XA0
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/2/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Beszámoló (háromfokozatú)
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Polgári Jogi Tanszék
Tárgyfelelős oktató: Dr. Koltay András
Tárgyleírás:

Szélsőséges vélemények az Egyesült Államokban

A Brandenburg kontra Ohio döntés és annak határai

Oktatás célja:

Az oktatás célja (a KKK 7.1.1. és 8.1.1. pontjában foglalt elemekre is kitérve):

Azon hallgatók, akik teljesítik a kurzust a következő tudásanyaggal gazdagodnak:

• Tapasztalatot szereznek az amerikai bírósági döntések megértésével kapcsolatban;

• Megérthetik, hogyan változott az Egyesült Államok Első Alkotmánykiegészítésének doktrínája az évek során;

• Megérthetik az Egyesült Államok szólásszabadság doktrínáinak egyes részterületeit (beleértve a zászlóégetést, a maszkviselést és a terrorizmus anyagi támogatását);

• Segíthet összehasonlító perspektívába helyezni az amerikai szólásszabadság “abszolutizmusát”;

• Ösztönözheti az angol nyelvű diskurzusokat összetett, érzelmekkel terhelt kérdésekről;

• Felkeltheti az érdeklődést a szélsőséges vélemények további kutatása és tanulmányozása iránt.

Tantárgy tartalma:

A kurzus a Brandenburg kontra Ohio ügy „közvetlenül fenyegető erőszakra uszítás”-tesztjét, annak számos doktrínális területen történő alkalmazását, valamint a teszt maszkok viselésének és a terrorizmus anyagi támogatásának kérdésében történő alkalmazásának korlátjait vizsgálja.

A kurzus során a következő általános témák merülnek fel, hozzávetőlegesen ilyen sorrendben:

1. Bevezetés; a Brandenburg kontra Ohio (1969) teszt és annak alkalmazása gyűlöletbeszéddel kapcsolatos esetekre

2. A Brandenburg előtti korszak; antikommunizmus és véleménynyilvánítás; Gitlow kontra New York (1925); és Whitney kontra Kalifornia (1927) (a párhuzamos és a különvéleményekkel együtt)

3. Zászlóégetés; Texas kontra Johnson (1989); összehasonlítás a szimbólumokat érintő Európai és Magyar esetekkel 

4. Sértő beszéd; online beszéd; jogorvoslati tortok; Snyder v. Phelps (2011)

5. A véleménynyilvánítás szankcionálásának alternatívái - ideértve a gyűlöletbeszéd elítélését és az ellenbeszédet; Nadine Strossen tanulmánya; órai vita a Brandenburg értékéről

6. Maszk-tilalmak - 1990-es évek korai esetei – Egyesült Államok kontra Miller (Ga. 1990) (Georgia maszk-tilalmának helybenhagyása, de a megfélemlítési szándék-kritérium hozzáadása); Robinson kontra Egyesült Államok (1980) (Florida maszk-tilalmának érvénytelenítése annak homályossága okán)

7. Maszk-tilalmak - későbbi esetek (2000 után) - A Church of the American Knights of the Ku Klux Klan kontra Kerik (2d Cr. 2004.) (a maszk viselése nem fonódik össze az anonimitás vagy a szimbolikus beszéd jogával); Gates kontra Khokhar (11. cir. 2018) (Georgia maszk-tilalmának fenntartása a rendőri erőszak elleni tüntetésen).

8. A terr

orizmus anyagi támogatásával kapcsolatos törvények - alkotmányosság; Holder kontra Humanitarian Law Project (2010)

9. A terrorizmus anyagi támogatásával kapcsolatos törvények - ítéletek - Egyesült Államok kontra Al Haggagi (N. D. Cal. 2019)

10. A terrorizmusról szóló törvények kiterjesztése a környezeti aktivizmusra; órai vita Brandenburg jövőjéről

 

(A pontos témák és azok sorrendje a későbbiekben változhat.)

 

Számonkérési és értékelési rendszere:

A hallgatók értékelése az Egyesült Államok jogi iskolai rendszerében uralkodó módszer szerint fog zajlani. Az osztályzatok kiosztása a megszerzett pontok alapján történik az alábbiak szerint:

• Záró írásbeli házi vizsga (az összes pont 50%-a);

• Két rövid beadandó dolgozat (egyenként 2-3 oldal) - (egyenként 15%, vagy az összes pont 30%-a);

• A kurzuson való szóbeli aktivitás és részvétel (az összes pont 15%-a);

• A kurzuson való jelenlét és részvétel (az összes pont 20%-a).

(A pontfelosztás változhat, de a fentiekhez hasonló struktúrát követ.)

Így egyetlen pontkategória sem feltétlenül szükséges. Az a hallgató, aki nem ír beadandó dolgozatokat, szükségszerűen feláldozza a pontok 30% -át, de még versenyezhet a pontok fennmaradó 70%-áért.

A kurzuson való jelenlét és részvétel együttesen a pontok 20%-át éri. Ennél azonban fontosabbak, mert az órákon részt vevő hallgatók az évközi feladatokon és a lezáró vizsgán is jobban teljesítenek.

Irodalom:

A kötelező tananyagok elektronikus formában állnak majd a hallgatók rendelkezésére. A hallgatóknak nem kell megvásárolniuk ezeket az anyagokat. Az anyagok a következőkből állnak:

• Nyilvánosan elérhető amerikai esetek, jogszabályok és egyéb állami anyagok;

• Tudományos kommentárok, tanulmányok;

• Oktató által generált vázlatok, PPT diák és összefoglalók.

A hallgatóknak várhatóan 25 és 40 oldal közötti angol nyelvű olvasmányt kell elolvasniuk minden órára.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe