Tantárgy adatlapja
A mai olasz nyelvben folyamatban lévő változások feltérképezéséhez elengedhetetlen a diakrón szemléletű megközelítés: az előadás keretében a mai nyelvállapot vizsgálatát rövid történeti áttekintés vezeti be, amely rávilágít a nyelvi rendszer változásaira valamint a változásokat kiváltó és/vagy befolyásoló főbb külső tényezőkre. Ezután kerül sor az olasz standard, sub-standard és neo-standard vá ltozatok összevetésére, a hangtani, morfo-szintaktikai jellemzők bemutatására, ez utóbbiak esetében különös figyelemmel a névmási és igei rendszerben kimutatható változásokra. Az elődás kitér a hagyományosnak tekinthető nyelvi rétegződések kibővülésére és súlyponti eltolódásaira, valamint a szókészletet érintő főbb változásokra (szektornyelvek, idegen nyelvek stb. hatása, az új elemek fono-morfológiai adaptálásának kérdése stb.) is. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Antonelli Giuseppe, Luca Serianni (a cura di), L’italiano: istruzioni per l’uso. Storia e attualita della lingua italiana (con CD-ROM), Mondadori, 2006. G. Luigi Beccaria, Per difesa e per amore. La lingua italiana oggi, Garzanti, 2006. Paolo D’Achille, L’italiano contemporaneo, Il Mulino, 2006. Maria Catricala, Forme, parole e norme. Lineamenti sociolinguistici dell’italiano contemporaneo, Franco Angeli, 2004. Ajánlott irodalom: Paul Bayley, Felix San Vincente (a cura di), In una Europa Plurilingue. Culture in transizione, CLUEB, Bologna, 1998. Vita Cosentino (a cura di), Lingua bene comune, Citta Aperta, 2006. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - a mai olasz nyelv legtipikusabb fejlődési tendenciáinak ismerete - az olasz standard, sub-standard és neo-standard változatok összevetése, a hangtani, morfo-szintaktikai jellemzők felismerése és bemutatására b) képességei - a hagyományosnak tekinthető nyelvi rétegződések kibővülésére és súlyponti eltolódásainak felismerésére és elemzésére, valamint a szókészletet érintő fő bb változások (szektornyelvek, idegen nyelvek hatása, az új elemek fono-morfológiai adaptálásának) felismerésére és elemzésére |