Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Fejlődéslélektani mesterkurzus
Tárgy kódja: BMNPS00200A
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Szabó Beáta
Tárgyleírás:

A kurzus során a hallgatók a fejlődéspszichológia szak- és alkalmazott területének kurrens trendjeivel ismerkednek meg a gyakorlat szintjén. A hallgató feladata, hogy projektmunka keretében dolgozzon fel egy-egy kiválasztott témát az alábbiak közül.

A tantárgyblokk első fele kiemelt figyelmet szentel a fejlődés interaktív történéseinek, s ebből a nézőpontból elemezi a fejlődési folyamatban szerepet játszó tényezőket. A kurzus másik kiemelt témaköre a „környezetbe ágyazott fejlődés” („development in context”) koncepció talaján foglalkozik a szűkebb és szélesebb környezet (társak, intézmények, média, és kulturális-ideológiai keretek) fejlődésre gyakorolt hatásával.

A kurzus során feldolgozott témakörök:

    Katalizátorok a fejlődéslélektani kutatások történetében

    A fejlődés kezdetei, a csecsemőkor

    Kognitív fejlődés: strukturalista megközelítés és információfeldolgozási modell

    A szülői viselkedés aspektusai és hatásai

    Fejlődés kontextusban: kulturális perspektívák, a kulturális változás hatásai

    A tudás megszerzése és átadása

    A serdülőkori fejlődés

    A teljes életen át tartó fejlődés: a felnőttkor és az időskor

    Fejlődéslélektani kutatások és klinikum

    Fejlődéslélektani kutatások és társadalompolitika

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Dixon, R.A. & Lerner, R.M. (1992). A history of systems in developmental psychology. In M.H. Bornstein & M.E. Lamb (Eds.), Developmental Psychology. New Jersey: LEA, 3-58.

    Rutter, M. and Rutter, M. (1993). Change and Continuity: Some developmental processes. In: Developing minds: Challange and continuity across the lifespan. Chapter 3. New York. BasicBooks.

    Thompson, R. A. (2000): Ea

rly sociopersonality developement. In. W. Damon (Ed.), Handbook of child psychology (5th ed.), Vol. 3. Social, emotional, and personality development. New York: Wiley.

    Greenfield, P. M., Fuligni H.K., Andrews, and Ashley Maynard (2003). Cultural pathways through universal development. Annual Review of Psychology 54:461–90.

Ajánlott irodalom:

    Flavel, J.H. (1992): Cognitive development: past, present, and future. Developmental Psychology, 28, 998-1005.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

pl.:

a)    tudása

- a fejlődéspszichológia elméletei, kutatási módszerei

- a fejlődési elméletek praktikus vonzatai

b)    képességei

- fejlődéspszichológiai problémák áttekintése és konceptualizálása különféle elméleti keretekben

- fejlődéspszichológia tudományos eredményeinek alkalmazott értelmezése

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe