Tantárgy adatlapja
A kurzus
célja: A
felekezeti oktatás számára elengedhetetlen egyházi útmutatások, etikai alapelvek
megismerése. A felekezeti közoktatási tevékenységeket megalapozó jogi normák,
jogszabályok feldolgozása. A felekezeti közoktatás támogató szakmai
szolgáltató intézményeinek tevékenységének megismerése. Főbb tematikai
csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Katolikus Nevelés
Kongregációja (1977): A katolikus iskola. Róma. www.ppek.hu/konyvek/Katolikus_Neveles_Kongregacioja_A_katolikus_iskola_1.pdf -
A
lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak,
vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi C.
törvény - A Magyar Köztársaság és az Apostoli Szentszék között létrejött megállapodá sról szóló 1999. évi
LXX.. törvény -
A nem
önkormányzati iskolafenntartásra vonatkozó törvények, jogszabályok,
rendeletek, ideértve az Alaptörvény vonatkozó részeit is. -
Korzenszky
Richárd: Szünet nélkül. Egyházról, iskoláról. Tihany, 2000. -
Korzenszky
Richárd: Egyház és iskola, Vigília 1997.6. (443-119. o.) -
Kotschy
Beáta: A keresztény pedagógia és iskola, Vigília 2000. 5. - Pusztai
Gabriella (2001): Oktatási esélyegyenlőség a felekezeti középiskolákban
(Andorka Rudolf Társadalomtudományi Társaság Műhelytanulmány 2.) https://www.szepi.hu/irodalom/Iskola_es_kozosseg.pdf Ajánlott irodalom: -
Kelemen
Elemér: Egyházi iskolák a magyar oktatásban.
In.: Új Pedagógiai Szemle, 42. 2. 1997. -
Kemenes
László: Katolikus iskolák az egyházi iskolák államosítása után. In.: Nyelvünk
és Kultúránk 1990. -
Mészáros
István: Állami és egyházi iskolák. In.: Új Pedagógiai Szemle, 41. 1. 1991. -
Nagy Péter
Tibor: A magyar oktatáspolitika és az egyházak a rendszerváltásban. Bp.,
1994. -
Pregun
István: Egyház és iskola. In.: Pedagógiai Műhely, 4. 1998. -
Pusztai
Gabriella: Iskola és közösség – Felekezeti középiskolások az ezredfordulón,
Bp., 2003. -
Imre Anna:
A felekezeti középiskolák jellemzői a statisztikai adatok tükrében, Educatio
200/3. (479-491.o.) -
Erdős
István: Egy katolikus iskola tanulóinak társadalmi háttere és
értékpreferenciái (kézirat) Debreceni Egyetem, Szociológiai Tanszék 2003. -
Horváth
Aliz: Egy egyházi gimnázium szervezeti fejlődése OTDK dolgozat 14/151/2003 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
ismeri az
egyház/egyházak szerepét az európai iskolarendszerek kialakulásában és
változásaiban -
ismeri az
egyház/egyházak szerepét a magyarországi köznevelési rendszer létrejöttében
és jelenlegi helyzetében b) képességei -
képes a
folyamatok elemzésére, értékelésére c) attitűdje -
elkötelezett
a sokszínű köznevelési rendszer működése mellett |