Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Filozófia szakmódszertan 1.
Tárgy kódja: BOLFI30000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kormos József
Tárgyleírás:

Tárgyleírás

A filozófia kultúrában és oktatásban betöltött szerepének a megismertetése. A filozófia tanítás elméleti tudnivalóinak a bemutatása.

Fő témakörök

A filozófia helye a mai kultúrában. A filozófia mint tudomány és mint tantárgy. A filozófia szükségessége, taníthatósága. A filozófia helye az oktatásban (a tárgy tanításának története, a tárgy helyzete az EU országaiban). A filozófia helye az oktatásban (a filozófia szerepe a különböző iskolatípusokban, a filozófia és a többi tantárgy kapcsolata).  Elvárások a filozófia oktatásával kapcsolatban. (NAT, érettségi, OKTV, felsőoktatás). A filozófiatanítás elméleti tudnivalói (kompetenciafejlesztés a filozófiaoktatásban. differenciált munkaformák, korszerű IKT eszközök szerepe, stb.).

Kialakítandó kompetenciák

Alkalmasság a filozofáláshoz kapcsolódó kompetenciák (érvelés, lényeglátás, következtetés, nyitottság, stb.) hatékony fejlesztésére.

Alkalmasság a tanulók filozófiai műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

Az Oktatási Hivatal aktuális anyagai https://www.oktatas.hu/

Bakos Gergely OSB (szerk.) 2011. Teória és praxis között, avagy a filozófia gyakorlati arcáról. Budapest, L’Harmattan-Sapientia. ISBN 978 963 236 458 2

G. Havas Katalin, Kerner Anna (szerk.) 1999. Filozófiatanítás, Tanulmányi versenyek. Budapest, OKSZI.

Kormos József 2018. A filozófia és az etika tanítása. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/kiadvany/364/ ISBN 978 963 454 258 2 

Nyíri K.(szerk.) 2000. Filozófia az ezredfordulón. Budapest, Áron. ISBN 9639210080

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudá

s, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a)    tudása

A filozófia és a tudományok, művészetek és vallások kapcsolata.

A filozófia tanítás elméleti tudnivalói. A filozófia tanítás helye és szerepe az Európai Unióban.

b)    képességei

Filozófiatanári kompetenciák

A szaktárgyi pedagógiai folyamat tervezése

A tanulási folyamat szervezése, tervezése, irányítása

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe