Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Filozófia szakmódszertan 2.
Tárgy kódja: BOLFI30100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Kormos József
Tárgyleírás:

Tárgyleírás

A filozófiatanítás módszereinek, sajátos eljárásainak a gyakorlása. A konkrét tanítási feladatokra való gyakorlati felkészítés (kiselőadás, megbeszélés, vita, mikrotanítás, stb.).

Fő témakörök

A nevelés és oktatás filozófia dimenziói. A személyes vélemény kialakításának és a más vélemények elfogadásának fontossága a filozófiaoktatásban. A filozófiatanítás módszereiről. A tankönyv és a segédanyag kiválasztás szempontjai. A tankönyvek és segédanyagok választéka, lehetőségek. A filozófiai szövegek elemzésének szempontjai, módszerei. A projektmunka és a személyre szabott oktatás szerepe. A csoportdinamika szerepe. A modern taneszközök alkalmazási lehetőségei. Az ellenőrzés és számonkérés módszerei (feladattípusok, felelés, esszéírás). A filozófiatanítás gyakorlati tudnivalói (differenciált munkaformák, multimediális tanítás, a csoportos oktatás sajátosságai, vitavezetés, szókratészi módszer stb). Mikrotanítás.

Kialakítandó kompetenciák

Alkalmasság a filozofáláshoz kapcsolódó kompetenciák (érvelés, lényeglátás, következtetés, nyitottság, stb.) hatékony fejlesztésére.

Alkalmasság a tanulók filozófiai műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztésére.

>A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

Az Oktatási Hivatal aktuális anyagai https://www.oktatas.hu/

Bognár Gergely 2018. Miért és hogyan tanítsunk filozófiát? http://www.tani-tani.info/miert_es_hogyan_tanitsunk_filozofiat_a_gimnaziumban

Fehér M. István 2002. A filozófia tanítása. Az iskolai filozófia és a filozófia iskolai fogalma. Valóság. 2002. 11. 62-75.

Kiss László 1998. Filozófia az iskolában (kerekasztal-beszélgetés) In Új Pedagógiai Szemle. 1998. December. http://ofi.hu/tudastar/filozofia-iskolaban-kiss

Kormos József 2018. A filozófia és az etika tanítása. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/kiadvany/364/ ISBN

978 963 454 258 2 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

 

a)    tudása

A filozófia és a tudományok, művészetek és vallások kapcsolata.

A filozófia tanítás gyakorlati tudnivalói. A filozófia tanítás helye és szerepe az Európai Unióban.

b)    képességei

Filozófiatanári kompetenciák

A szaktárgyi pedagógiai folyamat tervezése

A tanulási folyamat szervezése, tervezése, irányítása

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe