Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Gyermekpszichodiagnosztikai módszerek
Tárgy kódja: BMNPS01600A
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Hámori Eszter
Tárgyleírás:

A tanegység célja a gyermek- és serdülő pszichodiagnosztikában használatos diagnosztikai módszerek elméleti hátterének és gyakorlati alkalmazásának elsajátítása.

A tanegység a következő témákat öleli fel: Az első interjú technikái és módszerei a gyermek- és serdülő pszichodiagnosztikában. A szülővel történő első interjú, és a későbbi konzultáció szempontjai. A szülővezetés kérdésköre. Az anamnézis technikája és szerepe a diagnosztikus folyamatban. A gyermekkel, serdülővel történő első találkozás, a felkészítés jelentősége. Az életkor szerepe az interjú technikájának a megválasztásában. A gyermeki élményfeldolgozás jellegzetességei. A kommunikáció, beszéd, játék, rajz sajátosságai, és diagnosztikus szempontjai gyermekek és serdülők esetén. A megfigyelés, a játék és a rajz, mint diagnosztikai eszközök, felhasználásuk, technikáik. Az Emberrajz, a Farajz különböző típusai, hagyományos és szimbolikus Családrajzok, kinetikus és tematikus kapcsolatvizsgáló módszerek (Projektív anya-gyermek rajz, Fészekrajz). A Firkajáték és a felvétele, értékelési szempontjai. Projektív módszerek a gyermek- és serdülő pszichodiagnosztikában: A CAT, a Világjáték és a Bábteszt.

Teljesítménytesztek a gyermek-és serdülőpszichodiagnosztikában. Verbális és nem-verbális intelligenciatesztek alkalmazása, technikái. Kérdőívek és skálamódszerek a gyermek- és serdülőpszichodiagnosztikában.

A véleményírás és a teszteredmények integrálása. Etikai kérdések és problémák a gyermekkel folytatott pszichodiagnosztikai folyamatban.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Malchiodi, C. A. (1998). Understanding children's drawings. Guilford Press.

Whitcomb, S. (2012). Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents (4th ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203818596

Fletcher, R., & Hattie, J. (2011). Intelligence and Intelligence Testing (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203830567

Ajánlott irodalom:

Greenspan, S. I. (2006). Infant and early childhood mental health: A comprehensive developmental approach to assessment and intervention. American Psychiatric Publishing.

Malchiodi, C. (2014). Breaking the silence: Art therapy with children from violent homes. Routledge.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

- Ismeri az életkornak megfelelő fejlődési szint fogalmát és az adott életkorban elvárható követelményeket.

- Ismeri a gyermeki élményfeldolgozás sajátosságait.

- Átlátja a kapcsolatot a szülői interjúkban elhangzottak és a gyermek pszichológiai vizsgálata során levont következtetések közt.

b)    képességei

- Képes a  pszichológiai vizsgálat helyzetében kapcsolatot kialakítani a gyermekkel.

- Vizsgálati eljárásait az életkori sajátosságok figyelembe vételével választja meg.

- Tapasztalatot szerez arról, hogy a pszichodiagnosztikai munka is kapcsolatban történik.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe