Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Hogyan írjunk jó (szak)dolgozatot?
Tárgy kódja: JOIT409XA0
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/2/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Beszámoló (háromfokozatú)
Felelős kar: JÁK
Felelős szervezeti egység: JÁK Jogi Informatikai Oktatási Csoport
Tárgyfelelős oktató: dr. Aczél-Partos Adrienn
Tárgyleírás:

Oktatás célja:

Az oktatás célja (a KKK 7.1.1. és 8.1.1. pontjában foglalt elemekre is kitérve):

Az adott tárgy a tudományos munkához, kutatáshoz szükséges problémamegoldó módszerekkel ismerteti meg a hallgatókat. A tárgy célja képessé tenni a hallgatókat a jog forrásainak tudatos és biztos használatára, a jogászi módszerek lehetőségeinek és korlátainak felismerésére. Fontos, hogy a későbbiekben képesek legyenek a jogilag releváns információk kiválasztására.

Szerezzenek jártasságot az információtechnológiai kérdésekben, váljanak képessé az adatbázisok, online rendszerek használatára. Köteleződjenek el az igényes és minőségi munkára. Önállóan, pontosan végezzék munkájukat, törekedjenek a formai világosságra az írott és verbális feladatteljesítés során. Az adott tárgy az általános értelmiségi hivatást szolgáló, a társadalomtudományi műveltséget megalapozó ismeretek (jogászi etika, jogi információtechnológia és adatbáziskezelés) kategóriába tartozik.

A tárgy célja továbbá a színvonalas tudományos munka íráskészségének elsajátítása. Ehhez azonban elengedhetetlen a hallgatók számára, hogy a szakdolgozatírás előtt részt vegyenek olyan gyakorlati órákon, ahol a tudományos írás folyamatát végigkövetnék.

Fontos lenne, hogy megismerjék a tudományos stílus jellemző jegyeit, és mindezt írásban is használni tudják. Ismerjék meg a hazai és külföldi jogi adatbázisokat, azokban végezzenek jogi kereséseket. Ismerkedjenek meg a forráskritikával és a hozzá szorosan kapcsolódó kritikai gondolkodással. A Big Data-korszakban ugyanis elengedhetetlen, hogy a ránk zúduló információtömegből képesek legyünk kiválasztani a relevánsat. A fake news, fake science felismerésében is segítségünkre lehet, ha a forráskritikai elvekkel tisztában vagyunk.

A Jogtár és a Jogkódex adatbázisok megismerése kapcsán megtanulták a hallgatók, hogy mit jelent valójában a search-research közti különbség. A különböző jogi tárakban, amikor a primér jogforrásokat keresik, akkor keresést folytatnak le. Most viszont egy-egy speciális téma kapcsán az elmélyült kutatás sajátosságait kell megismerniük és alkalmazniuk. A dolgozat általános formai felépítéséhez igazodva, egészen a történeti forrásoktól a nemzetközi összehasonlításig végignézik a releváns jogi adatbázisokat, jogi oldalakat, blogokat.

Fontos lenne, hog

y a hallgatók tökéletesen ismerjék a word szövegszerkesztőt és jól tudják használni a tartalomjegyzéket, a lábjegyzeteket, a felhasznált irodalomjegyzéket. Meg kell tanulniuk a hivatkozási rendszereket is használni, hiszen egy szakdolgozatnak nemcsak tartalmilag, de formailag is meg kell felelnie a tudományos írás követelményeinek.

 

Tantárgy tartalma:

  • ór
    • óra:     Mit értünk kutatásmódszertan alatt?
    • A jogi kutatásmódszertan lényege

      Módszertani alapfogalmak

       

    • óra:     Mitől lesz tudományos a szakdolgozat?
    • A tudományos stílus jellemzői

       

    • óra:     A tudományos kutatás fázisai

    Saját kutatási téma

    Kutatási terv

4-5. óra:     Szakirodalom gyűjtése a témák kapcsán (OGYK Katalógusa elsődlegesen, MATARKA, Humanus,stb.)

        Keresési technikák

Jogi könyvtárak (saját gyűjtés alapján végignézni az össze jogi könyvtárat, ki melyiket tudná használni a témájához?)

"text-align:justify;margin-left:94px;margin-bottom:13px;line-height:115%;">Magyar és nemzetközi jogi adatbázisok (a PPKE JÁK Könyvtárának adatbázisai elsődlegesen)

Jogi oldalak, jogi blogok (Jogi fórum, MTA JTI blogja, Advocatus, Jogászvilág, Ars Boni, stb.)

6. óra:     A szakdolgozat bevezető része

        Személyes indíttatás

        Hipotézisek felállítása (Mik ezek? Hogyan kell megfogalmazni ezeket?)

        Tartalmi összefoglaló (Vázlat)

 

7. óra:     (Jog)Történeti rész

Ehhez kapcsolódó adatbázisok (pl. Arcanum, Hungaricana, Digitalizált Törvényhozási Tudástár, Corpus Juris Hungarici, stb.) megismerése

 

8. óra:    A dolgozat fő része fejezetekre bontva

        Korábbi szakdolgozatok megtekintése a Könyvtárban

        Szerkezeti felépítés lényege

Hipotézisek igazolása vagy cáfolása

Idézési technikák

        Hivatkoz

ások (nyomtatott anyagok, internetes források)

 

9. óra:     Nemzetközi kitekintés/Nemzetközi összehasonlítás/EU-s egybevetés/kimondottan egy

        kiemelése

        Nemzetközi szakirodalom, külföldi adatbázisok

 

10. óra:     Befejezés/Záró gondolatok/Összegzés

        Lábjegyzetek

        Felhasznált irodalom

        Hivatkozások, bibliográfiai leírás

 

11. óra:     Microsoft Word használata, gyakorlás

 

 

12. óra:     Kutatási összefoglaló leadása (PPT) a hallgató részéről (az összefoglaló célja az, hogy számot adjon az elvégzett munkáról, és felvázolja, hogyan készülne el a hallgató tudományos írása a megismert módszerekkel; a megfogalmazás és forma tekintetében a tudományos dolgozatokra vonatkozó követelmények az irányadók) – gyakorlati jeggyel zárulna a félév

 

Számonkérési és értékelési rendszere:

e="font-family:Calibri;text-align:justify;margin-left:0px;margin-top:4px;margin-bottom:4px;line-height:115%;">Írásbeli teszt a számonkérés formája. Prezentációt kell a félév során készítenie a hallgatónak. 2 hiányzás megengedett, amennyiben ennél több van, úgy az az aláírás megtagadását vonja maga után. Csoportokban fognak néhány alkalommal dolgozni, és ezekre a feladatokra pontokat kapnak, amelyek a teszt pontjaihoz és az elkészített PPT-hez adódnak hozzá.

 

Irodalom:

Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi, 2017.

Day, Trevor: Success in Academic Writing. 2nd Edition. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2018.

Eco, Umberto: Hogyan írjunk szakdolgozatot? 2. kiadás. Budapest: Kairosz, 2012.

Fekete Balázs: Írásmódszertan joghallgatóknak. Budapest: ELTE ÁJK, 2017

Gyurgyák János: A tudományos írás alapjai. Útmutató szemináriumi és tudományos diákköri értekezést, szakdolgozatot és disszertációt íróknak. Budapest: Osiris, 2019.

Ződi Zsolt: Jogi adatbázisok és jogi forráskutatás. Budapest: Gondolat, 2012.

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe