Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Interdiszkurzív tendenciák a modern és a posztmodern irodalmában: a romantikában
Tárgy kódja: BMNGE07600M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Fejesné Bognár Zsuzsanna
Tárgyleírás:

Az előadás célja a modern és a posztmodern irodalom kérdéseinek vizsgálata szépirodalmi szövegek értelmezésén keresztül, vizsgálatainak középpontjában a Goethe-kor kultúratörténeti, a modernitást, illetve a posztmodernt előkészítő, elővételező jellegzetességei állnak. Az előadás szépíróktól és irodalmi alkotásokból szemezget és ezeket a kortárs természettudomány, antropológia, filozófia, lélektan és orvostudomány elméleteinek, valamint a technikai-tárgyi kultúrának kontextusába ágyazva értelmezi többek között Friedrich Schiller, Johann Wolfgang Goethe, Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Ernst August Klingemann, Johann Christian Wiegleb, Johann Christian Reil, Gottthilf Heinrich Schubert, Franz Anton Mesmer, Philippe Pinel, Johann Gottfried Herder, Heinrich von Kleist, Ludwig Tieck, Friedrich Schelling, Johann Gottlieb Fichte, Alexander Ferdinand Kluge és Novalis válogatott szövegeit. A korra jellemző emberkép és lélekfogalom, és az ebből fakadó, ezek által ihletett művészetszemlélet, irodalmi ábrázolásmód és esztétikum állnak a megfigyelések fókuszában. Az előadáshoz azonos címmel tematikus jellegű kísérőszeminárium is kapcsolódik az ismeretek és a szövegelemzés gyakorlatának elmélyítésére.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

Zmegac, Viktor, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart 1-2. Weinheim, Beltz Athenaeum Verlag, 1996,,ISBN 978-3-407-32118-3

Safranski, Rüdiger, Romantik. Eine deutsche Affäre, München, Carl Hanser, 2007, ISBN 978-3-446-20944-2

Schanze, Helmut (Hrsg.), Romantik-Handbuch. Stuttgart, Kröner, 2003, ISBN 3-520-36302-X ISBN 978-3520363022

Ajánlott irodalom:

Segeberg, Harro, Literatur im technischen Zeitalter: Von der Frühzeit der deutschen Aufklärung bis zum Beginn des ersten Weltkriegs, WBG, 2016 (Sonderausgabe der 1. Auflage 1997) ISBN 3-534-26533-5; ISBN 978-3534265336

Barkhoff, Jürgen, Sagarra, Eda (Hrsg.), Anthropologie und Literatur um 1800. München, Iudicum Verlag, 1992, ISBN 978-3-89129-218-1

Lindner, Henriett, Schnöde Kunststücke gefallener Geister. E.T.A. Hoffmanns Werk im Kontext der zeitgenössischen Seelenkunde. Würzburg, 2001.

Höppner, Stefan: Natur / Poesie. Romantische Grnezgänger zwischen Literatur und NAturwissenschaft Johann Wilhelm Ritter, Gotthilf Heinrich Schubert, Henrik Steffens, Lorenz Oken, Würzburg: Königshausen & Neumann 2017 ISBN 978-3-8260-5619-2

Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete, Budapest: Akadémiai Kiadó 2020, ISBN: 9789630591171 / DOI: 10.1556/9789634544906

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenci

a-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudás

Átfogóan ismeri és részleteiben átlátja a korszak német nyelvű irodalmát és kultúráját, átlátja a német irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.

Cél a történeti szemlélet, az interdiszciplináris és kultúratudományos látásmód, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése.

Átfogó ismeretekkel rendelkezik a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról.

Választott szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik.

Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket, elméleti megközelítéseket.

b) képességek

Képes tudományos szöveg értelmezésére és reflexiójára.

Képes ismeretei tudományos fórumokon való megjelenítésére, a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenység kifejtésére és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására.

Képes az irodalom-és kultúratudományban interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére, az irodalmi kánon kritikus szemléletére.

Képes a korszak irodalmi alkotásainak kortárs diskurzusokkal való szinkron értelmezésére, kritikájára, vizsgálati módszerek és szövegelemzési szempontok reflexiójára, képes eszmetörténeti folyamatok diakrónikus vizsgálatára.

="font-family:Calibri;margin-left:1px;text-align:justify;text-indent:-1pt;">Képes önállóan feldolgozni egy tudomány- vagy művelődéstörténeti aspektust és ennek fényében képes irodalmi szövegek értelmezésére.

c) attitűdje

Nagyfokú motivációval, elkötelezettséggel és minőségtudattal rendelkezik a német és európai kultúrát illetően.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, nyelvi-kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Nyitott a tudományterület interdiszciplináris megközelítéseire.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját magyar és európai történeti és kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását.

Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani.

Felelősen alkalmazza a szakterület választott módszereit és elfogadja más tudományágak autonómiáját, kutatási sajátosságait.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe