Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Interdiszkurzív tendenciák a modern és a posztmodern irodalmában: a romantikában.
Tárgy kódja: BMNGE07700M
Óraszám: N: 0/3/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: angol, magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Jung Werner
Tárgyleírás:

Az azonos címmel meghirdetendő előadás a német romantika irodalmának a többi 19. századi diskurzusához fűződő viszonyát mutatja be. Ehhez kapcsolódik a – tematikus jellegű – kísérőszeminárium, tematikai szempontokra és szövegelemzésre koncentrálva. Így az irodalom és a természettudományos-technikai elméletek és tárgyi kultúra kapcsolata, az emberkép, a lélekfogalom, a művészetszemlélet, ezen belül is a zene kultusza valamint nyelvfilozófiai kérdések állhatnak az érdeklődés középpontjában, különös tekintettel a korszakban előremutató modern tendenciák és elővételezett posztmodern esztétikum szempontjából.  A gyakorlat az olvasott szövegek közös értelmezését helyezi előtérbe, valamint az egyéni kutatómunkára épülő szóbeli és írásbeli prezentációt és a diszkussziót. A 19. század emberének gondolkodását többek között például Freidrich Schiller, Novalis, Johann Gottlibe Fichte, Ludwig Tieck, Ernst August Fichte, Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, Gotthilf Heinrich Schubert, Heinrich von Kleist műveiből válogatott szemelvényeken keresztül tanulmányozzuk. Az interdiszciplináris megközelítés a hallgatók kreativitását, a szemináriumi előadások és viták pedig a hallgatók vitakészségét hivatottak fejleszteni.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom

A tematikában megjelölt szerzők műveiből való válogatás.

Zmegac, Viktor, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart 1-2. Weinheim, Beltz Athenaeum Verlag, 1996,,ISBN 978-3-407-32118-3

Safranski, Rüdiger, Romantik. Eine deutsche Affäre, München, Carl Hanser, 2007, ISBN 978-3-446-20944-2

Schanze, Helmut (Hrsg.), Romantik-Handbuch. Stuttgart, Kröner, 2003, ISBN 3-520-36302-X ISBN 978-3520363022

Ajánlott irodalom:

Segeberg, Harro, Literatur im technischen Zeitalter: Von der Frühzeit der deutschen Aufklärung bis zum Beginn des ersten Weltkriegs, WBG, 2016 (Sonderausgabe der 1. Auflage 1997) ISBN 3-534-26533-5; ISBN 978-3534265336

Barkhoff, Jürgen, Sagarra, Eda (Hrsg.), Anthropologie und Literatur um 1800. München, Iudicum Verlag, 1992, ISBN 978-3-89129-218-1

Lindner, Henriett, Schnöde Kunststücke gefallener Geister. E.T.A. Hoffmanns Werk im Kontext der zeitgenössischen Seelenkunde. Würzburg, 2001.

Höppner, Stefan: Natur / Poesie. Romantische Grnezgänger zwischen Literatur und NAturwissenschaft Johann Wilhelm Ritter, Gotthilf Heinrich Schubert, Henrik Steffens, Lorenz Oken, Würzburg: Königshausen & Neumann 2017 ISBN 978-3-8260-5619-2

Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete, Budapest: Akadémiai Kiadó 2020, ISBN: 9789630591171 / DOI: 10.1556/9789634544906

D

arnton, Robert: Der Mesmerismus und das Ende der Aufklärung in Frankreich, (ford. Martin Blankenburg) München, Wien: Carl Hanser, 1983.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudás

Átfogóan ismeri és részleteiben átlátja a korszak német nyelvű irodalmát és kultúráját, átlátja a német irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit.

Átfogó ismeretekkel rendelkezik a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról.

Választott szakterületének (német nyelvészet, német nyelvű irodalmak és kultúratudomány) legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik.

Cél a történeti szemlélet, az interdiszciplináris és kultúratudományos látásmód, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése.

Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra mélyebb összefüggéseinek megértéséhez és magyarázatához szükséges kutatási módszereket, elméleti megközelítéseket.

b) képességek

Képes tudományos szöveg értelmezésére és reflexiójára.

Képes ismeretei tudományos fórumokon való megjelenítésére, a megoldandó problémák megértése és megoldása terén önálló tevékenység kifejtésére és eredeti ötletek felvetésére, valamint a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására.

pan style="font-family:'PT Sans';font-size:11pt;">Képes az irodalom-és kultúratudományban interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére, az irodalmi kánon kritikus szemléletére.

Képes a korszak irodalmi alkotásainak kortárs diskurzusokkal való szinkron értelmezésére, kritikájára, vizsgálati módszerek és szövegelemzési szempontok reflexiójára, képes eszmetörténeti folyamatok diakronikus vizsgálatára. Képes önállóan feldolgozni egy tudomány- vagy művelődéstörténeti aspektust és ennek fényében képes irodalmi szövegek értelmezésére.

Képes tudományos szövegek feldolgozása utáni tudományos elmélyülésre, kutatási eredményeinek szóbeli prezentációjára és tudományos értekezés formájában történő dokumentációjára.

Képes német nyelven a kor igényeinek megfelelően hatékonyan kommunikálni, továbbá az információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerint magas szinten bemutatni.

c) attitűdje

Nagyfokú motivációval, elkötelezettséggel és minőségtudattal rendelkezik a német és európai kultúrát illetően.

Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, nyelvi-kulturális és társadalmi meghatározottságát.

Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.

Nyitott a tudományterület interdiszciplináris megközelítéseire.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan reflektál saját magyar és európai történeti és kulturális beágyazottságára.

Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását.

Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani.

Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.

Tudatosan alakítja és fejleszti vitakultúráját.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
Széchenyi 2020 - Magyarország Kormánya - Európai Unió, Európai Regionális Fejlesztési Alap - Befektetés a Jövőbe